Sairaanhoitajaopiskelijoiden valmiudet hoitaa kuolevaa potilasta
Lahti, Essi; Mäntylä, Karita; Peltonen, Emma (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Lahti, Essi
Mäntylä, Karita
Peltonen, Emma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112925023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112925023
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla Vaasan ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden valmiuksia hoitaa kuolevaa potilasta osa-alueilla, joita olivat psyykkisten ja fyysisten oireiden hoito, vuorovaikutus osaaminen ja hengellinen tukeminen. Lisäksi työn tarkoituksena oli avointa kysymystä käyttäen saada sairaanhoitajaopiskelijoilta kehitysideoita heidän valmiuksiensa edelleen lisäämiseksi koulutuksen avulla.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemista valmiuksista ja sen mittaamisesta kuolevan potilaan hoidossa. Aineisto kerättiin kvantitatiivisesti sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi yhteensä 50 Vaasan ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijaa. Aineiston analyysi on tehty käyttäen frekvenssijakaumia, ristiintaulukointia ja khiin neliötestiä.
Tutkimuksessa selvisi, että lähihoitajataustaisilla sairaanhoitajaopiskelijoilla oli paremmat valmiudet hoitaa kuolevan potilaan fyysisiä ja psyykkisiä oireita kuin muun koulutuksen omaavilla opiskelijoilla. Myös työkokemuksella voidaan todeta olevan merkitystä, sillä yli kahdeksan vuoden työkokemuksen omaavat kokivat valmiutensa hoitaa kuolevan potilaan fyysisiä oireita paremmiksi, kuin vähemmän työkokemusta omaavat. The purpose of this bachelor´s thesis was to describe the abilities and skills of Vaasa University of Applied Sciences nurse students to treat a dying patient. The different areas of treatment include the treatment of mental and physical symptoms, interaction and spiritual support. A further aim was to interview the nurse students with an open-ended question to get their development ideas to improve the learning of these skills in nurse education.
The theoretical framework of the study considers the self-evaluation of student nurses and their professional abilities to take care of dying patients and how to measure these skills. The data was collected quantitively with an e-questionnaire. The questionnaire was responded by 50 Vaasa UAS nurse students. The data was analyzed by using frequency distribution, cross-tabulation, and chi-squared test.
The results of this study indicate that students with prior studies as practical nurses considered their ability to care for a dying patient both physically and mentally better than their peers with different educational backgrounds. Moreover, working experience also played a role in their level of skills, since students with more than eight years of working experience rated their professional abilities to treat various physical symptoms of dying patients higher than the students with fewer years of working experience.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemista valmiuksista ja sen mittaamisesta kuolevan potilaan hoidossa. Aineisto kerättiin kvantitatiivisesti sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi yhteensä 50 Vaasan ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijaa. Aineiston analyysi on tehty käyttäen frekvenssijakaumia, ristiintaulukointia ja khiin neliötestiä.
Tutkimuksessa selvisi, että lähihoitajataustaisilla sairaanhoitajaopiskelijoilla oli paremmat valmiudet hoitaa kuolevan potilaan fyysisiä ja psyykkisiä oireita kuin muun koulutuksen omaavilla opiskelijoilla. Myös työkokemuksella voidaan todeta olevan merkitystä, sillä yli kahdeksan vuoden työkokemuksen omaavat kokivat valmiutensa hoitaa kuolevan potilaan fyysisiä oireita paremmiksi, kuin vähemmän työkokemusta omaavat.
The theoretical framework of the study considers the self-evaluation of student nurses and their professional abilities to take care of dying patients and how to measure these skills. The data was collected quantitively with an e-questionnaire. The questionnaire was responded by 50 Vaasa UAS nurse students. The data was analyzed by using frequency distribution, cross-tabulation, and chi-squared test.
The results of this study indicate that students with prior studies as practical nurses considered their ability to care for a dying patient both physically and mentally better than their peers with different educational backgrounds. Moreover, working experience also played a role in their level of skills, since students with more than eight years of working experience rated their professional abilities to treat various physical symptoms of dying patients higher than the students with fewer years of working experience.
