Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Seikkailu KARHULASSA : etäopetuksen mahdollisuudet varhaisiän musiikkikasvatuksessa

Räikkönen, Vilma (2022)

 
Avaa tiedosto
Raikkonen_Vilma.pdf (64.33Mt)
Lataukset: 


Räikkönen, Vilma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824723
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni olen tutkinut varhaisiän musiikkikasvatuksen etäopetuksen mahdollisuuksia ja edellytyksiä. Tutkimukseni tavoitteena oli oppia ymmärtämään, miten etäopetusmateriaalia käytetään kotiolosuhteissa ja millainen materiaali toimii 2–4-vuotiaille lapsille. Tuovatko videoiden virtuaaliset elementit lisäarvoa musiikin kokemiseen ja oppimiseen? Mikä etäopetusmateriaalissa kiinnostaa lapsia? Miten tavoitteellinen musiikkikasvatus onnistuu etäopetuksena? Mitä opettajan on otettava huomioon etäopetusmateriaalia tehdessään?

Julkaisimme työpaikallani Jamkids Musiikkikoulussa syksyllä 2021 lasten musiikkisovelluksen, joka sisälsi väriavainnettuja ja taustakuvitettuja verkko-opetukseen kehitettyjä muskarivideoita. Jamkids Musiikkimaailma -sovelluksesta löytyvät neljä KARHULASSA nimistä etämuskarijaksoa ovat tässä opinnäytetyössä lähemmässä tarkastelussa. Käsikirjoitin ja ohjasin jaksot sekä olin mukana editoinnissa ja kuvituksen suunnittelussa. Haastattelin kahta varhaisiän musiikkikasvatuksen ammattilaista, jotka antoivat palautetta jaksojen pedagogisesta ja virtuaalisesta sisällöstä. Lisäksi tein kolme havainnointikäyntiä uusimaalaisiin perheisiin, joiden aikana seurasin lasta hänen osallistuessaan etämuskariin.

Opinnäytetyöni keskeisin tulos on se, että tavoitteellisessa varhaisiän musiikkikasvatuksen etäopetuksessa 2–4-vuotias lapsi tarvitsee kotona katsottaviin tuokioihin mukaansa lähiaikuisen tai muun osaavamman kanssatekijän, kun jaksoja katsotaan ensimmäistä kertaa. Näin voidaan saavuttaa lähiopetuksen pedagoginen taso. Lisäksi virtuaaliset elementit muskarin taustalla lisäävät etämuskarin elämyksellisyyttä ja tekevät muskarista lapselle helposti lähestyttävän.

Opinnäytetyöni avulla haluan poistaa ennakkoluuloja varhaismusiikkikasvatuksen etäopetukseen liittyen. Virtuaaliset oppimisympäristöt ja digitalisaatio ovat jo osa opetusta, ja musiikkipedagogien on vain opittava hyödyntämään niitä. Toivon, että työni toimii rohkaisuna ja ohjekirjana kaikille niille, jotka haluavat toteuttaa laadukasta varhaisiän musiikkikasvatuksen etäopetusmateriaalia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste