Oppimisympäristöt varhaiskasvatuksessa : Amiraalit-viskariryhmän retkikulttuurin rikastaminen
Haikara, Niina (2022)
Haikara, Niina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924879
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön kehittämistehtävä tähtäsi päiväkoti Auringonkukan Amiraalit-varhaiskasvatusryhmän oppimisympäristöjen rikastamiseen ja retkikulttuurin kehittämiseen. Tarve kehittämistehtävälle syntyi syksyllä 2021 Covid 19-pandemian rajoittaessa ryhmän mahdollisuuksia hyödyntää erilaisia oppimisympäristöjä lähialueella. Tarkoituksena oli löytää ja ottaa käyttöön sellaisia oppimisympäristöjä, jotka ovat ryhmälle uusia, turvallisia ja innostavia sekä suunnitella ja toteuttaa retket kohteisiin.
Osallisuus on keskeinen sosiaalipedagoginen näkökulma, jossa lasten kokemusten merkityksellisyys ja vaikuttaminen itseään koskevaan päätöksentekoon korostuvat. Varhaiskasvatuksessa voidaan käyttää erilaisia osallisuutta tukevia työmenetelmiä, joista tässä opin näytetyöprosessissa menetelmiksi valikoituivat lasten kokoukset ja pienryhmätoiminta. Toiminnan suunnitteluvaiheessa merkityksellistä oli kartoittaa 5-vuotiaiden lasten kehitystasoa ja turvallisen kasvun edellytyksiä sekä suunnitella sisällöt varhaiskasvatusta ohjaavien asiakirjojen mukaisesti.
Opinnäytetyön toimintakertoja arvioitiin sekä teoriatietoon, havainnointiin sekä Amiraalit ryhmän jäsenien antamaan palautteeseen pohjaten. Koska retket ja niiden toiminnallinen sisältö nousi ryhmän lasten mielenkiinnonkohteista ja ehdotuksista kokivat lapset osallistumisensa prosessiin pääsääntöisesti myönteisenä. Amiraalit ryhmän kasvattajilta saatu palaute tuki havaintoa kokonaisuuden onnistumisesta tavoitteisiin peilaten.
Kehittämistehtävän tavoitteet oppimisympäristöjen rikastamisessa ja retkikulttuurin kehittämisessä saavutettiin. Opinnäytetyön edetessä mahdollisuudet vierailukohteisiin avautuivat Covid 19-rajoitusten purkautuessa ja ryhmän kanssa päästiin tutustumaan myös Viikin Ratsastuskeskukseen muiden vapaasti saavutettavien retkikohteiden lisäksi. Opinnäytetyössä syntynyt Thinglink@-kartta, jossa esiteltiin 6 mahdollista retkikohdetta toimintaidean kanssa, on hyödynnettävissä sellaisenaan myös päiväkoti Auringonkukan muille ryhmille. Opinnäytetyön johtopäätelmänä voidaan todeta, että päiväkoti Auringonkukan lähialue tarjoaa valtavasti monipuolisia oppimisympäristöjä varhaiskasvatusryhmille. Asiaan perehtyminen toi näkyviin myös sellaisia oppimisympäristöjä, joiden hyödyntäminen lapsilähtöisessä toiminnansuunnittelussa on ollut piilossa.
Osallisuus on keskeinen sosiaalipedagoginen näkökulma, jossa lasten kokemusten merkityksellisyys ja vaikuttaminen itseään koskevaan päätöksentekoon korostuvat. Varhaiskasvatuksessa voidaan käyttää erilaisia osallisuutta tukevia työmenetelmiä, joista tässä opin näytetyöprosessissa menetelmiksi valikoituivat lasten kokoukset ja pienryhmätoiminta. Toiminnan suunnitteluvaiheessa merkityksellistä oli kartoittaa 5-vuotiaiden lasten kehitystasoa ja turvallisen kasvun edellytyksiä sekä suunnitella sisällöt varhaiskasvatusta ohjaavien asiakirjojen mukaisesti.
Opinnäytetyön toimintakertoja arvioitiin sekä teoriatietoon, havainnointiin sekä Amiraalit ryhmän jäsenien antamaan palautteeseen pohjaten. Koska retket ja niiden toiminnallinen sisältö nousi ryhmän lasten mielenkiinnonkohteista ja ehdotuksista kokivat lapset osallistumisensa prosessiin pääsääntöisesti myönteisenä. Amiraalit ryhmän kasvattajilta saatu palaute tuki havaintoa kokonaisuuden onnistumisesta tavoitteisiin peilaten.
Kehittämistehtävän tavoitteet oppimisympäristöjen rikastamisessa ja retkikulttuurin kehittämisessä saavutettiin. Opinnäytetyön edetessä mahdollisuudet vierailukohteisiin avautuivat Covid 19-rajoitusten purkautuessa ja ryhmän kanssa päästiin tutustumaan myös Viikin Ratsastuskeskukseen muiden vapaasti saavutettavien retkikohteiden lisäksi. Opinnäytetyössä syntynyt Thinglink@-kartta, jossa esiteltiin 6 mahdollista retkikohdetta toimintaidean kanssa, on hyödynnettävissä sellaisenaan myös päiväkoti Auringonkukan muille ryhmille. Opinnäytetyön johtopäätelmänä voidaan todeta, että päiväkoti Auringonkukan lähialue tarjoaa valtavasti monipuolisia oppimisympäristöjä varhaiskasvatusryhmille. Asiaan perehtyminen toi näkyviin myös sellaisia oppimisympäristöjä, joiden hyödyntäminen lapsilähtöisessä toiminnansuunnittelussa on ollut piilossa.