Digitaalinen vieraanvaraisuus palvelukohtaamisissa matkan aikana
Mänty, Saila (2022)
Mänty, Saila
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112925028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112925028
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli tarkastella digitaalista vieraanvaraisuutta palvelu-kohtaamisissa matkan aikana matkailupalveluiden tarjoajien näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, mitä digitaalisen palvelukohtaamisen elementtejä matkailupalveluiden tarjoajat pitävät merkityksellisinä ja miten organisaatiot katsovat voivansa luoda arvoa toiminnalleen, kun matkailupalveluiden asiakas on jo matkakohteessa. Opinnäytetyön toimeksiantaja toimi Lapin ammattikor-keakoulun hanke, eHospitality – empatiaa ja arvonluontia matkailun digitaali-sissa palvelukohtaamisissa.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin vieraanvaraisuus käsitteen sisältöjä osana digitaalista empatiaa, asiakaskokemusta ja arvonluontia. Pääasiallisena tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin laadullisen menetelmän puo-listrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut valikoituivat käytettäväksi mene-telmäksi, koska tarkasti rajatusta aihealueesta ei ollut mahdollisuutta muodos-taa laajaa tutkimusaineistoa. Haastatteluiden lisäksi tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin myös havainnointia, jota käytetään usein haastatteluiden lisänä. Laadultaan opinnäytetyö oli tutkimuksellinen. Haastatteluihin vastasi kolme henkilöä, jotka koostuivat Lapissa toimivista matkailupalveluiden tarjoajista. Haastatteluissa selvitettiin, miten matkailupalveluiden tarjoajat katsovat voivan-sa luoda arvoa toiminnalleen digitaalisen vieraanvaraisuuden avulla, kun asiakas on jo matkakohteessa.
Haastattelujen ja havainnointien avulla opinnäytetyössä onnistuttiin selvittä-mään, että matkailupalveluiden tarjoajat tunnistavat digitaalisen vieraanvarai-suus käsitteen. Käsitteeseen yhdistettiin saavutettavuus, helppous ja nopeus. Digitaalisen vieraanvaraisuuden elementeiksi nostettiin läsnäolo sekä koh-taamisen taito. Nämä ovat myös niitä elementtejä, joiden avulla matkailupalve-luiden tarjoajat voivat luoda arvoa toiminnalleen. Digitaalisen vieraanvaraisuu-den katsottiin korostuvan palvelukohtaamisissa myös yksilöllisenä ja mahdolli-suuksien mukaan personoituna palveluna. Opinnäytetyön tuotoksena luotiin ajatuskartta eli mind-map, johon kerättiin keskeiset huomiot digitaalisesta vieraanvaraisuudesta.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin vieraanvaraisuus käsitteen sisältöjä osana digitaalista empatiaa, asiakaskokemusta ja arvonluontia. Pääasiallisena tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin laadullisen menetelmän puo-listrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut valikoituivat käytettäväksi mene-telmäksi, koska tarkasti rajatusta aihealueesta ei ollut mahdollisuutta muodos-taa laajaa tutkimusaineistoa. Haastatteluiden lisäksi tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin myös havainnointia, jota käytetään usein haastatteluiden lisänä. Laadultaan opinnäytetyö oli tutkimuksellinen. Haastatteluihin vastasi kolme henkilöä, jotka koostuivat Lapissa toimivista matkailupalveluiden tarjoajista. Haastatteluissa selvitettiin, miten matkailupalveluiden tarjoajat katsovat voivan-sa luoda arvoa toiminnalleen digitaalisen vieraanvaraisuuden avulla, kun asiakas on jo matkakohteessa.
Haastattelujen ja havainnointien avulla opinnäytetyössä onnistuttiin selvittä-mään, että matkailupalveluiden tarjoajat tunnistavat digitaalisen vieraanvarai-suus käsitteen. Käsitteeseen yhdistettiin saavutettavuus, helppous ja nopeus. Digitaalisen vieraanvaraisuuden elementeiksi nostettiin läsnäolo sekä koh-taamisen taito. Nämä ovat myös niitä elementtejä, joiden avulla matkailupalve-luiden tarjoajat voivat luoda arvoa toiminnalleen. Digitaalisen vieraanvaraisuu-den katsottiin korostuvan palvelukohtaamisissa myös yksilöllisenä ja mahdolli-suuksien mukaan personoituna palveluna. Opinnäytetyön tuotoksena luotiin ajatuskartta eli mind-map, johon kerättiin keskeiset huomiot digitaalisesta vieraanvaraisuudesta.