Lisätyn todellisuuden sovellus no-code-alustalla
Gaskin, Benjamin (2022)
Gaskin, Benjamin
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924903
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tutkia 3D-malleja ja lisättyä todellisuutta no-code-periaatteella ja sitä, miten ne liittyvät toisiinsa. Työn tavoitteena oli selvittää, pystyisikö pienyritys hyödyntämään lisättyä todellisuutta omien tuotteittensa esittelyyn.
Työ toteutettiin käyttämällä Blender-ohjelmistoa 3D-mallinnukseen ja XR.plus-työkalua lisätyn todellisuuden osiossa. Ensimmäiseksi tehtiin testi projektin XR.plus-työkalussa, jotta opittiin sen käyttöä. Seuraavaksi päätettiin ottaa tuotteeksi puupöytä. Se tehtiin Blenderillä. Puupöytä tuotiin XR.plus-työkaluun, siitä tehtiin lisätyn todellisuuden esine.
Testiprojekti onnistui hyvin. 3D-malli puupöydästä onnistui myös juuri kuten piti, mutta kun se laitettiin XR.plus-työkaluun materiaali ei toiminut. Materiaali saatiin laitettua kuvana, mutta ei muuten. Puupöytä toimi lisätyssä todellisuudessa, mutta ei täysin kuten toivottiin. Työn johtopäätökseksi tuli, että pienyritys voisi käyttää lisättyä todellisuutta omien tuotteittensa esittelyyn, mutta sen toteutukseen tarvitaan osaava ammattilainen.
Työ toteutettiin käyttämällä Blender-ohjelmistoa 3D-mallinnukseen ja XR.plus-työkalua lisätyn todellisuuden osiossa. Ensimmäiseksi tehtiin testi projektin XR.plus-työkalussa, jotta opittiin sen käyttöä. Seuraavaksi päätettiin ottaa tuotteeksi puupöytä. Se tehtiin Blenderillä. Puupöytä tuotiin XR.plus-työkaluun, siitä tehtiin lisätyn todellisuuden esine.
Testiprojekti onnistui hyvin. 3D-malli puupöydästä onnistui myös juuri kuten piti, mutta kun se laitettiin XR.plus-työkaluun materiaali ei toiminut. Materiaali saatiin laitettua kuvana, mutta ei muuten. Puupöytä toimi lisätyssä todellisuudessa, mutta ei täysin kuten toivottiin. Työn johtopäätökseksi tuli, että pienyritys voisi käyttää lisättyä todellisuutta omien tuotteittensa esittelyyn, mutta sen toteutukseen tarvitaan osaava ammattilainen.