Selvitys pienempien teiden liikennöitävyydestä ja korotusmahdollisuuksista Laihianjoen tulva-alueilla
Pekkarinen, Jani (2022)
Pekkarinen, Jani
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025082
Tiivistelmä
Laihia-Tuovila-Runsorin merkittävä tulvariskialue sijaitsee Laihianjoen vesistöalueella. Yhden tai useamman merkittävän tulvariskialueen sisältävillä vesistö-alueilla laaditaan tulvariskien hallintasuunnitelma. Tulvariskien hallinnan tavoitteita alueella pyritään saavuttamaan hallintasuunnitelmassa esitetyillä toimenpiteillä.
Tämä työ on yksi Laihianjoen vesistöalueen tulvariskien hallintasuunnitelmassa vuosille 2022–2027 esitetyistä tulvariskiä vähentävistä toimenpiteistä. Työssä on selvitetty Laihianjoen varrella sijaitsevien pienten teiden korottamisen vaikutusta liikennöintiin tulvilla, käyttäen avuksi Laihianjoen alaosasta tehtyä 2D-virtausmallinnusta ja paikkatietoaineistoa. Työhön valittiin mukaan Laihianjoen alaosalta tiet, joita keskimäärin kerran sadassa vuodessa toistuva vesistötulva tulvamallinnuksen perusteella katkaisee, estäen tulvanaikaista liikennöintiä.
Laihianjoen virtausmallinnus ja tulvakartoitus on tehty avouomien virtausmallinnusohjelma HEC-RAS:lla. Virtausmallinnus on muodostettu käyttäen muun muassa jokiuoman poikkileikkausaineistoa, ympäröivää maastoaineistoa ja havaintotietoja vedenmittausasemilta. Maastoaineistoa muokattiin teiden osalta korottamalla niitä SCALGO Live -tulvahallintasovelluksen avulla. Tienkorotuksen vaikutus liikennöintiin selvittiin HEC-RAS:lla analysoimalla muutoksia tulva-alueessa ja tulvan vedenkorkeuksissa. Tarkasteltiin myös tien korotuksen mahdollisia haitallisia vaikutuksia lähialueen rakennuksiin. Epävarmuutta tuloksissa aiheuttaa virtausmallinnuksen tierumpujen todellisten mittojen puute pienempien teiden osalta.
Tämä työ on yksi Laihianjoen vesistöalueen tulvariskien hallintasuunnitelmassa vuosille 2022–2027 esitetyistä tulvariskiä vähentävistä toimenpiteistä. Työssä on selvitetty Laihianjoen varrella sijaitsevien pienten teiden korottamisen vaikutusta liikennöintiin tulvilla, käyttäen avuksi Laihianjoen alaosasta tehtyä 2D-virtausmallinnusta ja paikkatietoaineistoa. Työhön valittiin mukaan Laihianjoen alaosalta tiet, joita keskimäärin kerran sadassa vuodessa toistuva vesistötulva tulvamallinnuksen perusteella katkaisee, estäen tulvanaikaista liikennöintiä.
Laihianjoen virtausmallinnus ja tulvakartoitus on tehty avouomien virtausmallinnusohjelma HEC-RAS:lla. Virtausmallinnus on muodostettu käyttäen muun muassa jokiuoman poikkileikkausaineistoa, ympäröivää maastoaineistoa ja havaintotietoja vedenmittausasemilta. Maastoaineistoa muokattiin teiden osalta korottamalla niitä SCALGO Live -tulvahallintasovelluksen avulla. Tienkorotuksen vaikutus liikennöintiin selvittiin HEC-RAS:lla analysoimalla muutoksia tulva-alueessa ja tulvan vedenkorkeuksissa. Tarkasteltiin myös tien korotuksen mahdollisia haitallisia vaikutuksia lähialueen rakennuksiin. Epävarmuutta tuloksissa aiheuttaa virtausmallinnuksen tierumpujen todellisten mittojen puute pienempien teiden osalta.