Hammasimplanttipotilaan parodontologinen hoito ja omahoidon ohjaus suuhygienistin vastaanotolla
Paananen, Noora; Pulkkanen, Emmi (2022)
Paananen, Noora
Pulkkanen, Emmi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025086
Tiivistelmä
Hammasimplantti on leukaluuhun kiinnitettävä keinojuuri, jolla voidaan korvata yhden tai
useamman hampaan puutosta. Keinojuuriin voidaan kiinnittää erilaisia proteettisia rakenteita.
Hammasimplantteja tulee hoitaa luonnonhampaiden tavoin huolellisesti, sillä ne ovat kiinnityskudoksen rakenne-eroista johtuen luonnonhampaita alttiimpia tulehdussairauksille.
Opinnäytetyömme aiheena on hammasimplanttipotilaan parodontologinen hoito ja omahoidon ohjaus suuhygienistin vastaanotolla. Aihe on tarpeellinen, koska useat suuhygienistit kokevat tietonsa ja saamansa koulutuksen hammasimplanteista olevan puutteellista.
Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli luoda oppimisalusta suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelmaa varten Oulun ammattikorkeakoulun käyttämään virtuaaliseen oppimisympäristöön, Moodleen. Tavoitteena oli, että suuhygienistiopiskelijat saavat hyvät valmiudet hammasimplanttipotilaan hoitoon ja omahoidon ohjaukseen oppimateriaalin avulla.
Oppimateriaali sisältää tietoa muun muassa implantin ja implanttikudoksen rakenteista,
implanttikudoksen terveydentilan arvioinnista ja hoidosta, implanttipotilaan suun omahoidon
ohjauksesta sekä implanttipotilaan hoitoon soveltuvista välineistä, aineista ja instrumenteista.
Tekstin tueksi on käytetty havainnollistavia kuvia. Lisäksi oppimisalustalle on koottu sanasto oppimateriaalissa käytetyistä vaikeimmista sanoista. Oppimateriaali pohjautuu opinnäytetyön raportissa käytettyihin asiantuntijalähteisiin.
Projekti aloitettiin aiheen rajauksella ja aiheeseen perehtymisellä. Opinnäytetyön suunnitelman hyväksymisen ja tietoperustan kokoamisen jälkeen aloitimme oppimateriaalin työstämisen.
Pyysimme palautetta oppimisalustasta Webropol-kyselyn avulla Oulun ammattikorkeakoulun suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelman eri vuosikurssien opiskelijoilta. Saamassamme palautteessa
oppimateriaali oli arvioitu hyödylliseksi ja laadukkaaksi. Emme tehneet palautteen perusteella oppimateriaaliin muutoksia.
Kehittämisideamme on kirjallisten ja kuvallisten suun omahoito-ohjeiden laatiminen hammasimplanttipotilaille. Lisäksi jatkossa Oulun ammattikorkeakoulun valmistuvien suuhygienistiopiskelijoiden valmiuksista hammasimplanttipotilaiden hoitoon voisi tehdä kyselytutkimuksen. Myös työelämässä oleville suuhygienisteille voisi toteuttaa samankaltaisen tutkimuksen.
useamman hampaan puutosta. Keinojuuriin voidaan kiinnittää erilaisia proteettisia rakenteita.
Hammasimplantteja tulee hoitaa luonnonhampaiden tavoin huolellisesti, sillä ne ovat kiinnityskudoksen rakenne-eroista johtuen luonnonhampaita alttiimpia tulehdussairauksille.
Opinnäytetyömme aiheena on hammasimplanttipotilaan parodontologinen hoito ja omahoidon ohjaus suuhygienistin vastaanotolla. Aihe on tarpeellinen, koska useat suuhygienistit kokevat tietonsa ja saamansa koulutuksen hammasimplanteista olevan puutteellista.
Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli luoda oppimisalusta suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelmaa varten Oulun ammattikorkeakoulun käyttämään virtuaaliseen oppimisympäristöön, Moodleen. Tavoitteena oli, että suuhygienistiopiskelijat saavat hyvät valmiudet hammasimplanttipotilaan hoitoon ja omahoidon ohjaukseen oppimateriaalin avulla.
Oppimateriaali sisältää tietoa muun muassa implantin ja implanttikudoksen rakenteista,
implanttikudoksen terveydentilan arvioinnista ja hoidosta, implanttipotilaan suun omahoidon
ohjauksesta sekä implanttipotilaan hoitoon soveltuvista välineistä, aineista ja instrumenteista.
Tekstin tueksi on käytetty havainnollistavia kuvia. Lisäksi oppimisalustalle on koottu sanasto oppimateriaalissa käytetyistä vaikeimmista sanoista. Oppimateriaali pohjautuu opinnäytetyön raportissa käytettyihin asiantuntijalähteisiin.
Projekti aloitettiin aiheen rajauksella ja aiheeseen perehtymisellä. Opinnäytetyön suunnitelman hyväksymisen ja tietoperustan kokoamisen jälkeen aloitimme oppimateriaalin työstämisen.
Pyysimme palautetta oppimisalustasta Webropol-kyselyn avulla Oulun ammattikorkeakoulun suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelman eri vuosikurssien opiskelijoilta. Saamassamme palautteessa
oppimateriaali oli arvioitu hyödylliseksi ja laadukkaaksi. Emme tehneet palautteen perusteella oppimateriaaliin muutoksia.
Kehittämisideamme on kirjallisten ja kuvallisten suun omahoito-ohjeiden laatiminen hammasimplanttipotilaille. Lisäksi jatkossa Oulun ammattikorkeakoulun valmistuvien suuhygienistiopiskelijoiden valmiuksista hammasimplanttipotilaiden hoitoon voisi tehdä kyselytutkimuksen. Myös työelämässä oleville suuhygienisteille voisi toteuttaa samankaltaisen tutkimuksen.