Matka kohtaamisesta apuvälineisiin : opas KyläOPTIKKO-myymälään näkövammaisen ja näköongelmaisen palvelemisesta
Salo, Sanna; Sillgren, Fanny (2022)
Salo, Sanna
Sillgren, Fanny
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924999
Tiivistelmä
Kansan ikääntyessä näkövammaisten ja näköongelmaisten määrä lisääntyy merkittävästi, jolloin optometristien vastaanotolla tullaan tulevaisuudessa näkemään yhä enemmän alentuneen näkökyvyn omaavia asiakkaita. Metropolia Ammattikorkeakoulun Myllypuron kampuksella toimii KyläOPTIKKO-myymälä, joka on opiskelijavetoinen optikkoliike. KyläOPTIKKO-myymälässä on laaja valikoima erilaisia apuvälineitä alentuneen näkökyvyn omaaville. Kuitenkaan liikkeessä työskentelevillä optometristiopiskelijoilla ei välttämättä ole tietotaitoa apuvälineiden sovittamiseen tai välttämättä tietoa näkövammaisen tai -ongelmaisen kohtaamisesta tai tutkimisesta, sillä heikkonäköisiin liittyvä opintojakso on usein vasta KyläOPTIKKO-myymälässä työskentelyn jälkeen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda opas optometristiopiskelijoille, joka käsittelee näkövammaisten ja -ongelmaisten palvelua, tutkimista ja apuvälineiden sovittamista KyläOPTIKKO-myymälässä. Tavoitteena oli lisätä KyläOPTIKKO-myymälässä työskentelevien opiskelijoiden tietoisuutta ja varmuutta näkövammaisen ja -ongelmaisen palvelemiseen, sekä tutkimiseen.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Opinnäytetyö koostuu kirjallisesta raportista, sekä oppaasta. Teoria raporttiin on kerätty kirjallisia lähteitä hyödyntäen. Aineistoa kerättiin teorian tueksi haastattelemalla näkövammaisiin perehtynyttä asiantuntijaa. Opas pilotoitiin kahdeksalla optometristiopiskelijalla ja näkövammaisiin perehtyneellä asiantuntijalla, jolloin arviointi ei jäänyt subjektiiviseksi. Pilotoitavat opiskelijat olivat kolmelta eri vuosikurssilta, jolloin oppaan käytettävyyttä päästiin testaamaan eri vaiheissa olevilla opiskelijoilla.
Opas tehtiin informatiiviseksi ja helppolukuiseksi, jotta sen avulla optometristiopiskelija pystyy saamaan tietoa näkövammaisen ja -ongelmaisen kohtaamisesta, tutkimisesta sekä apuvälineiden sovittamisesta. Pilotoinnissa havaittiin oppaan olleen tärkeä ja tarpeellinen väline näkövammaisen tutkimiseen. Näkövammaisten ja -ongelmaisten palvelemisen opas laadittiin Metropolia Ammattikorkeakoulun KyläOPTIKKO-myymälään optometristiopiskelijoille, mutta sitä voi hyödyntää myös muut optisella alalla työskentelevät ammattilaiset. Oppaan paperinen versio löytyy KyläOPTIKKO-myymälästä. Opas julkaistiin myös sähköisenä Issuu-palvelussa, jotta se on saatavilla kaikille. Työelämäkumppanina opinnäytetyössä on KyläOPTIKKO.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda opas optometristiopiskelijoille, joka käsittelee näkövammaisten ja -ongelmaisten palvelua, tutkimista ja apuvälineiden sovittamista KyläOPTIKKO-myymälässä. Tavoitteena oli lisätä KyläOPTIKKO-myymälässä työskentelevien opiskelijoiden tietoisuutta ja varmuutta näkövammaisen ja -ongelmaisen palvelemiseen, sekä tutkimiseen.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Opinnäytetyö koostuu kirjallisesta raportista, sekä oppaasta. Teoria raporttiin on kerätty kirjallisia lähteitä hyödyntäen. Aineistoa kerättiin teorian tueksi haastattelemalla näkövammaisiin perehtynyttä asiantuntijaa. Opas pilotoitiin kahdeksalla optometristiopiskelijalla ja näkövammaisiin perehtyneellä asiantuntijalla, jolloin arviointi ei jäänyt subjektiiviseksi. Pilotoitavat opiskelijat olivat kolmelta eri vuosikurssilta, jolloin oppaan käytettävyyttä päästiin testaamaan eri vaiheissa olevilla opiskelijoilla.
Opas tehtiin informatiiviseksi ja helppolukuiseksi, jotta sen avulla optometristiopiskelija pystyy saamaan tietoa näkövammaisen ja -ongelmaisen kohtaamisesta, tutkimisesta sekä apuvälineiden sovittamisesta. Pilotoinnissa havaittiin oppaan olleen tärkeä ja tarpeellinen väline näkövammaisen tutkimiseen. Näkövammaisten ja -ongelmaisten palvelemisen opas laadittiin Metropolia Ammattikorkeakoulun KyläOPTIKKO-myymälään optometristiopiskelijoille, mutta sitä voi hyödyntää myös muut optisella alalla työskentelevät ammattilaiset. Oppaan paperinen versio löytyy KyläOPTIKKO-myymälästä. Opas julkaistiin myös sähköisenä Issuu-palvelussa, jotta se on saatavilla kaikille. Työelämäkumppanina opinnäytetyössä on KyläOPTIKKO.