Työhyvinvoinnin merkitys etäopiskelussa
Hämäläinen, Nikolas (2022)
Hämäläinen, Nikolas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025219
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää korkeakouluopiskelijoiden käsitystä työhyvinvoinnista. Etäopiskelu oli koronapandemia aikana yleistä, joten rajasin aiheeni siihen. Tavoitteenani oli selvittää työssäni, miten opiskelijat kokivat etäopiskelun vaikuttavan omaan hyvinvointiin, sekä myös mitä vaikutuksia etä-opiskelulla on ollut vapaa-aikaan ja sosiaalisiin kontakteihin. Työn tarkoitus on myös painottaa työhyvin-voinnin merkitystä ja sen moniulotteisuutta, sekä työhyvinvoinnin merkitystä opiskelijan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.
Teoriaosuudessa käsitellään työhyvinvointi käsitettä ja sen eri osa-alueita. Tämän ohella käsitellään myös etäopiskelun etuja ja haasteita eri näkökulmista.
Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruu tutkimuksissa toteutettiin teemahaastatteluiden avuilla. Haastatteluihin osallistui kuusi opiskelijaa. Haastateltavat opiskelijat olivat korkeakouluopiskelijoita eri kouluista ja eri puolelta suomea, joten sain erilaisia näkökulmia tutkimukseen.
Haastattelututkimuksissa kävi ilmi, että opiskelijat kokivat etäopiskelun vaikuttavan omaan hyvinvointiinsa pääsääntöisesti negatiivisesti verrattuna siihen, että opiskeltaisiin koululla. Merkittävä tekijä tähän oli se, että sosiaaliset kontaktit jäivät vähälle. Tutkimuksessa huomattiin myös, että opiskelijat kokivat positiivisena asiana sen, että etäopiskelu on tuonut lisää mahdollisuuksia opetukseen, sekä opiskelijat kokivat myös, että vapaa-aikaa on jäänyt enemmän koulumatkojen pois jäätyä.
Teoriaosuudessa käsitellään työhyvinvointi käsitettä ja sen eri osa-alueita. Tämän ohella käsitellään myös etäopiskelun etuja ja haasteita eri näkökulmista.
Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruu tutkimuksissa toteutettiin teemahaastatteluiden avuilla. Haastatteluihin osallistui kuusi opiskelijaa. Haastateltavat opiskelijat olivat korkeakouluopiskelijoita eri kouluista ja eri puolelta suomea, joten sain erilaisia näkökulmia tutkimukseen.
Haastattelututkimuksissa kävi ilmi, että opiskelijat kokivat etäopiskelun vaikuttavan omaan hyvinvointiinsa pääsääntöisesti negatiivisesti verrattuna siihen, että opiskeltaisiin koululla. Merkittävä tekijä tähän oli se, että sosiaaliset kontaktit jäivät vähälle. Tutkimuksessa huomattiin myös, että opiskelijat kokivat positiivisena asiana sen, että etäopiskelu on tuonut lisää mahdollisuuksia opetukseen, sekä opiskelijat kokivat myös, että vapaa-aikaa on jäänyt enemmän koulumatkojen pois jäätyä.