Metsäväen viisikon tunneseikkailu : lauluyhtyeen esitys 4-5-vuotiaille lapsille
Launiemi, Reetta (2022)
Launiemi, Reetta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025281
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä luon nuotit ja käsikirjoituksen draamalliseen lauluesitykseen Metsäväen viisikon tunneseikkailu 4–5-vuotiaille lapsille. Lauluesityksessä esiintyy viisihenkinen lauluyhtye, jolle sävelsin kuusi laulua. Esityksessä päästään seuraamaan laulavan viisikon elämää ja ratkomaan yhdessä heidän jännittäviä pulmiaan. Opinnäytetyö pyrkii selvittämään, miten lauluihin ja käsikirjoitukseen voi rakentaa lapsiryhmää osallistavia tunnekasvatusta tukevia elementtejä.
Opinnäytetyön sävellystyön työtavoiksi ja omaksi muistilistakseni valitsin tiettyjä musiikin ja lyriikan keinoja. Valitsin laulujen lyriikan kirjoittamiseen avuksi työtapoja kuten lyriikan erilaiset riimityypit ja riimikaavat, vakaiden ja epävakaiden säkeiden vaihtelun ja prosodian. Asetin myös itselleni tiettyjä musiikillisia rajauksia niin tyylilajeihin kuin harmoniaan liittyen. Laulujen tunnelmat ja sanoitukset tuovat ilmi erilaisia tunteita ja niiden käsittelyä.
Esityksen käsikirjoituksessa otin huomioon lasten sosiaalisten taitojen harjoittelemisen. Hahmot kokevat tilanteita, joissa on tarpeen ottaa toiset huomioon, pyytää anteeksi, kiittää ja muistaa pitää myös omat rajat. Esitys sisältää osallistavia hetkiä niin laulujen sisällä kuin osana tarinan kohtauksia. Lapsiyleisö pääsee laulamaan, tekemään kehorytmejä, tanssimaan ja silittämään taikasudeilla. Esityksessä myös opitaan turvallisia tunteen purkamisen ja käsittelyn keinoja, kuten vihan tunteesta laulamista ja rauhallisen laulun kuuntelemista silitysten kera.
Tämä opinnäytetyö voi toimia inspiraationa musiikillisten ja osallistavien elementtien käytössä osana tunnekasvatusta muille varhaisiän musiikkikasvattajille ja muille lasten tunnekasvattajina toimiville.
Opinnäytetyön sävellystyön työtavoiksi ja omaksi muistilistakseni valitsin tiettyjä musiikin ja lyriikan keinoja. Valitsin laulujen lyriikan kirjoittamiseen avuksi työtapoja kuten lyriikan erilaiset riimityypit ja riimikaavat, vakaiden ja epävakaiden säkeiden vaihtelun ja prosodian. Asetin myös itselleni tiettyjä musiikillisia rajauksia niin tyylilajeihin kuin harmoniaan liittyen. Laulujen tunnelmat ja sanoitukset tuovat ilmi erilaisia tunteita ja niiden käsittelyä.
Esityksen käsikirjoituksessa otin huomioon lasten sosiaalisten taitojen harjoittelemisen. Hahmot kokevat tilanteita, joissa on tarpeen ottaa toiset huomioon, pyytää anteeksi, kiittää ja muistaa pitää myös omat rajat. Esitys sisältää osallistavia hetkiä niin laulujen sisällä kuin osana tarinan kohtauksia. Lapsiyleisö pääsee laulamaan, tekemään kehorytmejä, tanssimaan ja silittämään taikasudeilla. Esityksessä myös opitaan turvallisia tunteen purkamisen ja käsittelyn keinoja, kuten vihan tunteesta laulamista ja rauhallisen laulun kuuntelemista silitysten kera.
Tämä opinnäytetyö voi toimia inspiraationa musiikillisten ja osallistavien elementtien käytössä osana tunnekasvatusta muille varhaisiän musiikkikasvattajille ja muille lasten tunnekasvattajina toimiville.