Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mikrobiologinen näytteenotto pinta-, syvämärkä- ja sieninäytteestä: opetusvideoita bioanalyytikko-opiskelijoille

Mustonen, Heli; Partanen, Katja; Pitkänen, Henna (2022)

 
Avaa tiedosto
Mustonen_Partanen_Pitkänen.pdf (328.4Kt)
Lataukset: 


Mustonen, Heli
Partanen, Katja
Pitkänen, Henna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125371
Tiivistelmä
Kliininen mikrobiologia on bioanalytiikan yksi erikoisaloista. Mikrobiologialla tutkitaan mikrobien ja eliöiden biologiaa. Niiden ominaisuuksia ja sitä, miten ne aiheuttavat tauteja ihmisessä.

Bioanalyytikon ammattitaitoon kuuluu hyvä asiakaspalvelu ja ohjausosaaminen. Näytteenoton ohjausta annetaan asiakkaille sekä hoitotyön ammattilaisille. Laadukkaalla ohjauksella varmistetaan, että näytteet otetaan ja säilytetään laatuvaatimusten mukaisesti. Mikrobiologisia näytteitä otetaan, kun epäillään infek-tiota tai tartuntatautia. Virheet näytteiden ottamisessa tai säilytyksessä voivat vaikuttaa tuloksiin har-haanjohtavasti, siksi preanalyyttinen osaaminen on tärkeää.

Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Savonia-ammattikorkeakoulu. Kehittämistyön tarkoituksena oli teh-dä opetusvideoita pinta-, syvämärkä ja sieninäytteiden otosta bioanalyytikko-opiskelijoille kliinisen mikro-biologian opintojaksolle. Kehittämistyön tavoite oli tukea bioanalyytikko-opiskelijoiden kliinisen mikrobiolo-gian opintoja.

Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jossa toteutettiin kolme opetusvideota bioanalyytikko-opiskelijoille. Kehittämistyön tuotokset rajattiin pinta- ja syvämärkä näytteenottoon sekä sieninäytteistä kynsi- ja ihonäytteenottoon. Tuotoksena oli kolme opetusvideota, joiden kesto on vähän alle minuutista noin kahteen ja puoleen minuuttiin.

Bioanalyytikko-opiskelijoilta pyydettiin palautetta opetusvideoista Wepropol-kyselyn avulla. Palautteen pohjalta videot muokattiin lopulliseen muotoonsa. Bioanalyytikko-opiskelijat voivat käyttää videoita oppi-misen apuna näytteenottotilanteista kliinisen mikrobiologian opintojakson aikana. Videoita voivat hyödyn-tää opinnoissaan myös hoitotyön opiskelijat. Videoita voisi kehittää tekemällä ne oikeista haavoista ja sie-ninäytteistä sekä tekemällä niitä lisää myös muista mikrobiologisista näytteenotto tilanteista.
 
Clinical microbiology is one of the specialties of biomedical laboratory science. Microbiology is the study of the biology of microbes and organisms and their properties and how they cause diseases in humans.

A biomedical laboratory scientist´s professional skills include guidance and customer service. Sampling guidance is given to customers and nursing professionals. High-quality guidance ensures that samples are taken and stored in accordance with quality requirements. Microbiological samples are taken when an infec-tion or infectious disease is suspected. Mistakes in taking or storing samples can have a misleading effect on the results, which is why pre-analytical skills are important.

The client organization of this thesis was Savonia University of Applied Sciences. The purpose of the devel-opment work was to make educational videos about taking surface, deep wet and fungal samples for bio-medical laboratory scientist students for the clinical microbiology course. The goal of the development work is to support the clinical microbiology studies of biomedical laboratory scientist students.

The thesis was conducted as a development work, where three videos were made for laboratory scientist students. The results of the development work were limited to surface and deep wet sampling, and from fungal samples to nail and skin sampling. The output was three videos, the duration of which range from a little less than a minute to about two and a half minutes.

Biomedical laboratory scientist students were asked for feedback on the teaching videos using the Wepro-pol-questionnaire. Based on the feedback, the videos were edited into their final form. Biomedical laboratory scientist students can use videos as a learning aid for sampling situations during the clinical microbiology course. Nursing students can also use videos in their studies. Videos could be developed by making them about real wounds and fungus samples, and by making more videos about other microbiological sampling situations as well.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste