Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Miltä Sellosali kuulostaa? : äänibrändin hyödyllisyyden selvittäminen kulttuuritalolle

Matikainen, Laura (2022)

 
Avaa tiedosto
Matikainen_Laura.pdf (924.3Kt)
Lataukset: 


Matikainen, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025332
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus siitä, miten kulttuuritalo voisi hyötyä äänibrändistä. Tavoitteena on kehittää Sellosalin markkinointia tutkimalla, miten se voisi hyötyä omasta äänibrändistä, sekä selvittää, millaisena Sellosalin brändi koetaan tällä hetkellä ja vaikuttavatko äänet tapahtumakävijöihin. Tarkoituksena ei ole luoda äänibrändiä Sellosalille, vaan tarkastella sen hyötyjä kulttuuritalon näkökulmasta. Kuitenkin tämän opinnäytetyön tuloksien ja kehitysehdotuksien pohjalta Sellosali voi lähteä toteuttamaan äänibrändiä.

Tietopohja koostuu äänibrändin ja kulttuuritalon tapahtumien markkinoinnin keskeisimmistä käsitteistä. Aiheita, joita avaan opinnäytetyön tietopohjassa, ovat äänillä vaikuttaminen, äänten ja musiikin käyttö markkinoinnissa, brändi ja mielikuvat, brändin kehittäminen, mitä äänibrändäys on, kulttuuritalo ja sen kävijät sekä mitä kulttuuritapahtumat ovat ja mitä niiden markkinointi on.

Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä on käytetty haastattelua sekä kyselyä. Haastatteluilla selvitettiin, mitä asioita Sellosalin ja muiden kulttuuritalojen kannattaisi ottaa huomioon suunnitellessaan äänibrändin tekemistä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidusti ja opinnäytetyöhön haastateltiin kolmea markkinointitehtävissä toimivaa ammattilaista, joilla on kokemusta äänten käytöstä markkinoinnissa. Kyselyllä selvitettiin, millaisia mielikuvia Sellosalista välittyy yleisölle. Kysely toteutettiin Sellosalin kävijöille anonyymisti.

Tuloksista käy ilmi, että äänillä vaikutetaan tunteisiin ja vahvistetaan mielikuvia. Äänibrändi on verrattavissa visuaaliseen brändiin ja sen toteuttaminen vaatisi äänen käytön ymmärtämistä ja osaamista. Sellosalin kävijöille oli muodostunut tunnelmaltaan pääosin hyviä mielikuvia. Äänibrändin avulla Sellosali voisi vahvistaa ja kehittää nykyistä brändiään. Äänten avulla Sellosali voisi lähteä rakentamaan vahvempaa kuvaa itsestään paikkana joka, tekee hyviä tapahtumia, jolloin ihmiset tulisivat ennemmin sen takia paikalle. Kokonaisuudessaan tämän opinnäytetyön tulokset toimivat hyvänä pohjana Sellosalin markkinoinnin kehittämiselle sekä lähtökohtana äänibrändin luomiselle myös muille kulttuuritalolle.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste