UGV-e:n sähköhydrostaattisen ajovoimansiirron hyötysuhteiden mittausjärjestelmän kehittäminen
Leskinen, Kari (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125352
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä kehitettiin UGV-e:n sähköhydrostaattisen hybridiajovoimansiirron hyötysuhteiden mittausjärjestelmää. Työn toteuttaminen edellytti koneen hydraulijärjestelmän toimintalogiikan sekä järjestelmän hyöty- ja häviötehoihin vaikuttavien häviöiden selvittämistä.
Järjestelmän toimintalogiikan selvittäminen oli haastavaa, sillä kone ei ollut insinöörityötä tehdessä vielä ajokuntoinen. Tämän lisäksi hydraulijärjestelmän komponenteista kytkentöineen ei löytynyt aiempaa riittävän luotettavaa dokumentointia, joten kytkentäkaaviot oli piirrettävä uudelleen komponentti kerrallaan. Komponenttien toimintoihin perehdyttiin löydettyjen datalehtien avulla ja tämän informaation turvin UGV-e:n ajettavuuteen liittyviä erilaisia ajotiloja voitiin kytkentöjen perusteella iteroida.
UGV-e:n toimintalogiikan selvitessä päästiin tutkimaan komponenttien ominaisuuksia ja niiden vaikutuksia hyötysuhteisiin teoriatasolla. Mittausjärjestelmän kehittämisessä konkreettisen mittausmahdollisuuden puuttuminen oli kompensoitava teoreettisella pohdinnalla, miten hyötysuhteita voisi mitata.
UGV-e:n todellista toimintaa mittausjärjestelmineen päästään testaamaan koneen valmistuessa kevättalvella 2023.
Insinöörityön yksi suurimpia hyötyjä on ollut se, että UGV-e:n nykyinen hydraulijärjestelmä saatiin kartoitettua ja dokumentoitua. Järjestelmän mahdollisuudet ja puutteet huomioon ottaen konetta voidaan tulevaisuudessa jatkokehittää kohti autonomista liikkumista.
Järjestelmän toimintalogiikan selvittäminen oli haastavaa, sillä kone ei ollut insinöörityötä tehdessä vielä ajokuntoinen. Tämän lisäksi hydraulijärjestelmän komponenteista kytkentöineen ei löytynyt aiempaa riittävän luotettavaa dokumentointia, joten kytkentäkaaviot oli piirrettävä uudelleen komponentti kerrallaan. Komponenttien toimintoihin perehdyttiin löydettyjen datalehtien avulla ja tämän informaation turvin UGV-e:n ajettavuuteen liittyviä erilaisia ajotiloja voitiin kytkentöjen perusteella iteroida.
UGV-e:n toimintalogiikan selvitessä päästiin tutkimaan komponenttien ominaisuuksia ja niiden vaikutuksia hyötysuhteisiin teoriatasolla. Mittausjärjestelmän kehittämisessä konkreettisen mittausmahdollisuuden puuttuminen oli kompensoitava teoreettisella pohdinnalla, miten hyötysuhteita voisi mitata.
UGV-e:n todellista toimintaa mittausjärjestelmineen päästään testaamaan koneen valmistuessa kevättalvella 2023.
Insinöörityön yksi suurimpia hyötyjä on ollut se, että UGV-e:n nykyinen hydraulijärjestelmä saatiin kartoitettua ja dokumentoitua. Järjestelmän mahdollisuudet ja puutteet huomioon ottaen konetta voidaan tulevaisuudessa jatkokehittää kohti autonomista liikkumista.