Pelimoottoreiden vertailu peliprojektin avulla
Kovero, Mimosa (2022)
Kovero, Mimosa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125397
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin kahden markkinoiden suurimman pelimoottorin, Unityn ja Unreal Enginen, yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Tutkintaa rajattiin erityisesti pelimoottorien työkalujen ja pelikehitysprosessien eroavaisuuksiin. Työssä perehdyttiin myös pelimoottoreiden historiaan ja siitä johtuviin eroihin pelimoottoreiden välillä.
Insinöörityötä varten toteutettiin pienimuotoinen peliprojekti, jonka avulla saatiin käyttökokemusta Unreal Enginen työkaluista ja työntekoprosessista. Kerätyn kokemuksen perusteella pystyttiin paremmin arvioimaan Unreal Enginen eroja verrattuna Unityyn. Kokemuksen lisäksi käytiin läpi pelimoottoreiden uusimpien versioiden ominaisuuksia sekä tulevaisuuden suunnitelmia. Niiden perusteella pystyttiin arvioimaan paremmin sitä, mihin kumpikin pelimoottori pystyy nyt ja seuraavien versioiden aikana.
Vertailun avulla saatiin selville se, että Unreal Engine on sopivampi vaihtoehto jo aiheesta tietäville ja niille, jotka haluavat luoda graafisesti ja suorituskyvyllisesti vaativia pelejä. Aloittelijoille Unreal Engine voi kuitenkin olla liian monimutkainen, ja heille Unity on parempi vaihtoehto.
Insinöörityön tuloksia voi hyödyntää kuka tahansa, joka pohtii työskentelyn aloittamista näiden pelimoottorien välillä tai on muuten vain kiinnostunut aiheesta.
Insinöörityötä varten toteutettiin pienimuotoinen peliprojekti, jonka avulla saatiin käyttökokemusta Unreal Enginen työkaluista ja työntekoprosessista. Kerätyn kokemuksen perusteella pystyttiin paremmin arvioimaan Unreal Enginen eroja verrattuna Unityyn. Kokemuksen lisäksi käytiin läpi pelimoottoreiden uusimpien versioiden ominaisuuksia sekä tulevaisuuden suunnitelmia. Niiden perusteella pystyttiin arvioimaan paremmin sitä, mihin kumpikin pelimoottori pystyy nyt ja seuraavien versioiden aikana.
Vertailun avulla saatiin selville se, että Unreal Engine on sopivampi vaihtoehto jo aiheesta tietäville ja niille, jotka haluavat luoda graafisesti ja suorituskyvyllisesti vaativia pelejä. Aloittelijoille Unreal Engine voi kuitenkin olla liian monimutkainen, ja heille Unity on parempi vaihtoehto.
Insinöörityön tuloksia voi hyödyntää kuka tahansa, joka pohtii työskentelyn aloittamista näiden pelimoottorien välillä tai on muuten vain kiinnostunut aiheesta.