Hyvinvointipalveluiden laskuttajan työohje: julkisen puolen hyvinvointipalvelut
Kupsala, Petrus (2022)
Kupsala, Petrus
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125482
Tiivistelmä
Hyvinvointipalveluiden laskuttajan työohje on toiminnallinen opinnäytetyö. Projektin tuotoksena syntyi työohjeistus hyvinvointipalveluiden laskuttajien käyttöön. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Monetra Oulu Oy, joka hoitaa muun muassa Oulun kaupungin hyvinvointipalveluiden laskutusta.
Tässä opinnäytetyössä hyvinvointipalvelut-termillä viitataan terveys- ja sosiaalihuollon palveluihin. Opinnäytetyössä käsitellään hyvinvointipalveluiden laskuttamiseen liittyviä erityispiirteitä, kuten palveluiden hinnan määräytymistä. Opinnäytetyössä käsitellään myös myyntilaskutusta ja laskutusprosessin liittyviä vaiheita.
Tietoperusta on rakennettu terveys- ja sosiaalialaa koskevasta lainsäädännöstä ja myyntilaskutusprosessin teoriasta. Näitä ovat esimerkiksi asiakasmaksulakia ja -asetusta sekä myyntilaskutusta käsittelevä kirjallisuus. Opinnäytetyön tuotoksessa on hyödynnetty teorian lisäksi toimeksiantajan asiantuntijoiden haastatteluita sekä tekijän omaa kokemusta.
Työohjeilla halutaan tukea ja helpottaa ensisijaisesti uusien työntekijöiden oppimista, ja tästä syystä työohjeistuksesta on haluttu tehdä mahdollisimman helppokäyttöinen ja käyttäjäystävällinen. Työohje on tehty käytettävien ohjelmistojen käyttäjän näkökulmasta ja se on rajattu hyvinvointipalveluiden laskuttajien käyttöön. Työohjeiden Master-versio luovutettiin lopuksi toimeksiantajalle, joka vastaa mahdollisista päivityksistä ja muutoksista tulevaisuudessa.
Tässä opinnäytetyössä hyvinvointipalvelut-termillä viitataan terveys- ja sosiaalihuollon palveluihin. Opinnäytetyössä käsitellään hyvinvointipalveluiden laskuttamiseen liittyviä erityispiirteitä, kuten palveluiden hinnan määräytymistä. Opinnäytetyössä käsitellään myös myyntilaskutusta ja laskutusprosessin liittyviä vaiheita.
Tietoperusta on rakennettu terveys- ja sosiaalialaa koskevasta lainsäädännöstä ja myyntilaskutusprosessin teoriasta. Näitä ovat esimerkiksi asiakasmaksulakia ja -asetusta sekä myyntilaskutusta käsittelevä kirjallisuus. Opinnäytetyön tuotoksessa on hyödynnetty teorian lisäksi toimeksiantajan asiantuntijoiden haastatteluita sekä tekijän omaa kokemusta.
Työohjeilla halutaan tukea ja helpottaa ensisijaisesti uusien työntekijöiden oppimista, ja tästä syystä työohjeistuksesta on haluttu tehdä mahdollisimman helppokäyttöinen ja käyttäjäystävällinen. Työohje on tehty käytettävien ohjelmistojen käyttäjän näkökulmasta ja se on rajattu hyvinvointipalveluiden laskuttajien käyttöön. Työohjeiden Master-versio luovutettiin lopuksi toimeksiantajalle, joka vastaa mahdollisista päivityksistä ja muutoksista tulevaisuudessa.