Imago tilassa: miten tilasuunnittelulla voi vaikuttaa imagon kehittymiseen toimiston asiakastiloissa?
Vihko, Maria (2022)
Vihko, Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924870
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin tilasuunnittelun keinoja vaikuttaa imagon kehitykseen toimiston asiakastiloissa. Opinnäytetyö koostuu kirjallisuuskatsauksesta, suunnittelutyöstä sekä kyselytutkimuksesta. Työllä ei ollut yhteistyökumppania, minkä takia suunnittelutyön tilat olivat kuvitteelliset. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia niitä tilasuunnittelun tekijöitä, joilla pystyy vahvistamaan hyvän ja luotettavan yritysimagon kehitystä yrityksen asiakastiloissa. Työssä haluttiin selvittää ovatko asiantuntijoiden ja mahdollisten asiakkaiden näkemykset aiheesta samankaltaiset. Työssä tutkitaan myös eroavatko naisten ja miesten kokemukset toisistaan.
Työn lähdeaineiston perusteella suunniteltiin ja mallinnettiin 3d-ohjelmalla kaksi erilaista skenaariota toimiston asiakastiloista. Toinen skenaario suunniteltiin teoriatiedon ohjeistusta noudattaen. Toisessa ohjeistusta noudatettiin puutteellisesti. Skenaarioista otettiin renderöintikuvat, joiden perusteella tehtiin kyselytutkimus 12 henkilön ryhmälle. Kyselyssä käytettiin avoimia kysymyksiä, joiden vastauksia vertailtiin lähdetietoon.
Työn lähdetietojen mukaan tilasuunnittelun keinoja imagon kehittymiseen ovat väri- ja materiaalivalinnat, valaistus, kalusteiden muodot ja asettelu sekä tilaratkaisut. Lisäksi viherkasvit ja taide lisäävät yleistä viihtyvyyttä sekä kohentavat yrityskuvaa. Tilan tulisi mahdollistaa asiakkaiden palveleminen mahdollisimman luontevasti. Kyselytutkimuksen vastausten perusteella voitiin olettaa, että asiantuntijat ja mahdolliset asiakkaat kokevat samalla tavalla tilasuunnittelun vaikutuskeinot imagon kehitykseen. Isossa kuvassa eri sukupuolten vastaukset olivat hyvin samansuuntaiset. Tämän opinnäytetyön tulokset olivat suuntaa antavia. Lisätutkimuksia on hyvä tehdä esimerkiksi tietyn alan imagoon liittyen, jotta yrityksen katsottaisiin edustavan tiettyä alaa. Tärkeää on myös selvittää, miten kyseisen alan asiakastarpeet voivat määrittää yrityksen tilasuunnittelua ja imagoa.
Työn lähdeaineiston perusteella suunniteltiin ja mallinnettiin 3d-ohjelmalla kaksi erilaista skenaariota toimiston asiakastiloista. Toinen skenaario suunniteltiin teoriatiedon ohjeistusta noudattaen. Toisessa ohjeistusta noudatettiin puutteellisesti. Skenaarioista otettiin renderöintikuvat, joiden perusteella tehtiin kyselytutkimus 12 henkilön ryhmälle. Kyselyssä käytettiin avoimia kysymyksiä, joiden vastauksia vertailtiin lähdetietoon.
Työn lähdetietojen mukaan tilasuunnittelun keinoja imagon kehittymiseen ovat väri- ja materiaalivalinnat, valaistus, kalusteiden muodot ja asettelu sekä tilaratkaisut. Lisäksi viherkasvit ja taide lisäävät yleistä viihtyvyyttä sekä kohentavat yrityskuvaa. Tilan tulisi mahdollistaa asiakkaiden palveleminen mahdollisimman luontevasti. Kyselytutkimuksen vastausten perusteella voitiin olettaa, että asiantuntijat ja mahdolliset asiakkaat kokevat samalla tavalla tilasuunnittelun vaikutuskeinot imagon kehitykseen. Isossa kuvassa eri sukupuolten vastaukset olivat hyvin samansuuntaiset. Tämän opinnäytetyön tulokset olivat suuntaa antavia. Lisätutkimuksia on hyvä tehdä esimerkiksi tietyn alan imagoon liittyen, jotta yrityksen katsottaisiin edustavan tiettyä alaa. Tärkeää on myös selvittää, miten kyseisen alan asiakastarpeet voivat määrittää yrityksen tilasuunnittelua ja imagoa.