Kokemuksia työhyvinvointikyselyistä: kuinka työhyvinvoinnin kyselyt koetaan työympäristössä ja miten tämä vaikuttaa vastaamisprosenttiin
Hietala, Timo; Kettunen, Tomi (2022)
Hietala, Timo
Kettunen, Tomi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125492
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kohdeorganisaation työntekijöiden kokemuksia kyselyistä sekä selvittää keinoja parantaa vastausaktiivisuutta. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Finnish Consulting Group:n kanssa. Tutkimuksemme tavoitteena on tuottaa tietoa työntekijöiden kokemuksista ja näin lisätä tietoisuutta kyselyiden kokemisesta.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu työhyvinvointiin liittyvään kirjallisuuteen, teoriaan ja tutkimuksiin. Tutkimuksemme toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin
puolistrukturoituna teemahaastatteluna ja haastattelu valikoitui tiedonkeruumenetelmäksi, koska se mahdollisti vuorovaikutteisen tiedonkeruun. Aineiston analyysinä käytimme aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että haastateltujen mukaan kyselyt koettiin tärkeiksi, mutta toissijaiseksi. Kyselyihin vastataan, jos työkiireiltä ehditään ja koetaan, että omalla vastauksella on aidosti merkitystä. Kyselyiden tulosten läpikäyminen ja esihenkilön sitoutuminen koettiin merkittäväksi tekijäksi. Työntekijät siis halusivat kokea kyselyiden vaikutuksia käytännön tasolla.
Tätä opinnäytetyötä voi hyödyntää, kun halutaan kehittää kyselyitä työntekijän näkökulmasta. Tutkimus soveltuu esihenkilöiden sekä johtajien käyttöön ja on hyödynnettävissä myös monelle muulle toimialalle.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu työhyvinvointiin liittyvään kirjallisuuteen, teoriaan ja tutkimuksiin. Tutkimuksemme toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin
puolistrukturoituna teemahaastatteluna ja haastattelu valikoitui tiedonkeruumenetelmäksi, koska se mahdollisti vuorovaikutteisen tiedonkeruun. Aineiston analyysinä käytimme aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että haastateltujen mukaan kyselyt koettiin tärkeiksi, mutta toissijaiseksi. Kyselyihin vastataan, jos työkiireiltä ehditään ja koetaan, että omalla vastauksella on aidosti merkitystä. Kyselyiden tulosten läpikäyminen ja esihenkilön sitoutuminen koettiin merkittäväksi tekijäksi. Työntekijät siis halusivat kokea kyselyiden vaikutuksia käytännön tasolla.
Tätä opinnäytetyötä voi hyödyntää, kun halutaan kehittää kyselyitä työntekijän näkökulmasta. Tutkimus soveltuu esihenkilöiden sekä johtajien käyttöön ja on hyödynnettävissä myös monelle muulle toimialalle.