Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Motivaatio ja palkitsemisen vaikutus motivaatioon: Tapaustutkimus rahoitusalalla

Kyllönen-Krasovski, Anna (2022)

 
Avaa tiedosto
Anna_Kyllonen-Krasovski.pdf (2.008Mt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Kyllönen-Krasovski, Anna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125500
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi rahoitusalalla toimiva yritys. Tutkimukseni tarkoitus oli selvittää rahoitusalan motivaatiotekijät ja palkitsemisen ominaisuudet ja erityisesti tutkia minkälainen palkitseminen motivoi kaikesta eniten. Onko rahallinen bonus tärkeämpi kuin esim. uralla etenemismahdollisuudet tai työn monipuolisuus. Hyvistä työntekijöistä ja asiantuntijoista on kova kilpailu nykymaailmassa. Työnantajalle on tärkeä saada hyvä tekijä pysymään talossa ja sitoutumaan organisaatioon. Tämä vaatii työntekijältä motivaatiota ja tyytyväisyyttä. Miten yritys voi sitouttaa ja pitää hyvät työntekijät motivoituneena, tyytyväisenä ja sitoutuneina omaan organisaatioon? Tutkimus suoritetaan kohdeyrityksen asiakaspalvelussa. Tarkoituksena on tutkia teoriaa palkitsemisesta, motivaatiosta, sitoutumisesta ja strategisesta johtamisesta ja haastatella henkilöstä ja johtoa aiheeseen liittyvällä kyselyllä.
Teoreettinen viitekehys koostui paljon erilaisista lähteistä kuten kirjoista, artikkeleista, kohdeyrityksen intranetista ja aiemmista opinnäytetöistä samoista aiheista. Tärkeimmät teemat, joista keräsin tietoja ovat motivaatio, palkitseminen, johtaminen, sitoutuminen. Käytin aineistona kirjallisuutta, jossa tutkitaan erilaisia teorioita motivaatiosta, henkilöstön käyttäytymisestä, palkitsemisesta, strategisesta johtamisesta ja sitoutumisesta. Myös hyödynsin Finanssivalvonnan ja yrityksen sisäistä materiaalia. Teoreettinen viitekehys tukee tutkimuksesta saatuja johtopäätöksiä.
Tutkimusmenetelmiä on käytetty kahta erilaista, laadullista ja määrällistä.
Kyselylomake lähetettiin sähköpostitse 200 työntekijälle. Vastausprosentti oli 25%, eli 50 henkilöä on vastannut kyselyyn. Lomakkeen lisäksi haastattelin 8 henkilöä, joista saatiin laajempaa ja laadukkaampaa tietoa, koska oli mahdollisuus tehdä lisäkysymyksiä.
Tutkimustuloksista voi tehdä johtopäätöksiä, jotka perustuvat Herzergin ja Maslowin motivaatioteorioihin. Herzbergin teoria siitä, että aineeton palkitseminen motivoi enemmän kuin aineellinen palkitseminen, on vain osittain tuettu saaduilla tiedoilla. Suurin osa ovat kuitenkin sitä mieltä, että palkka on tärkeä motivaatiotekijä. Tutkimustulosten perusteella aineellinen palkitseminen kuten palkka ja bonukset motivoivat merkityksellisesti henkilöstöä parempiin suorituksiin, mutta myös aineeton, kuten arvostus, työilmapiiri, työajat ja uramahdollisuudet ja koulutus ovat tärkeitä.
Mielipiteet ovat noin 30% Herzbergin teorian puolella ja noin 70% tukevat Maslowin teoriaa, siitä että ensin pitää tyydyttää perustarpeet, kuten palkka, jotta muut tekijät alkavat motivoida.
Tutkimuksesta voi päättää, että kyseisen yrityksen työntekijöille on todella tärkeä ja merkityksellinen työympäristö ja hyvä ilmapiiri, työn sisältö ja työn monipuolisuus, kehittymis- ja uramahdollisuudet ja esimiehen tuki ja saatu palaute. Myös työajat on herkkä aihe, josta on ollut paljon mielipiteitä ja halua vaikuttaa niihin. Tosin kuin Herzbergin teoria sanoo, palkka on tärkeä motivaattori ja vaikuttaa merkityksellisesti motivaatioon. Kokonaisuus ratkaisee. Kun kaikki osapuolet toimivat, viihtyy työssä hyvin. Myös jokainen ihminen on erilainen ja jokaisella on omat tarpeet ja arvot.
Kohdeyritys voi hyödyntää tutkimustuloksia omassa palkitsemisjärjestelmässä ja sen uudistamisessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste