Ammatillisen oppilaitoksen ja yrityksen välisen yhteistyön kehittäminen: case: Turun ammatti-instituutti: kauneudenhoitoala ja Turun Osuuskauppa: Sokos Wiklund, kosmetiikka
Parkkonen, Veera (2022)
Parkkonen, Veera
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125568
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on löytää konkreettisia ratkaisuja koulun ja yrityksen välisen yhteistyön kehittämiseen niin, että se hyödyttää yhteistyön kaikkia osapuolia: oppilaitosta, työpaikkaa ja opiskelijaa. Tarkoitus on, että tämän opinnäytetyön kehittämiä ratkaisuja pystytään hyödyntämään muissakin työelämäyhteistyön konteksteissa.
Opinnäytetyö keskittyy Turun ammatti-instituutin kauneudenhoitoalan ja Turun Osuuskaupan Sokos Wiklundin kosmetiikan välisen yhteistyön kehittämiseen palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen menetelmiä hyödyntäen. Pääpaino palvelumuotoilun työkaluista on osallistavassa työpajassa eli työelämäyhteistyön työryhmän palavereissa. Työelämäyhteistyöpalaverit ovat toimineet pohjana kehittämistyön ideoinnissa, tavoitteiden tarkentumisessa ja konkreettisten ratkaisujen löytämisessä.
Ongelmana yhteistyössä on ollut yhteydenpito oppilaitoksen ja yrityksen välillä, resurssien riittävyys, markkinointikalenterin ja opetussuunnitelman mukaisten opintojen aikataulun yhteensovittaminen ja opiskelijoiden uskallus ja omatoimisuus mennä työpaikalle oppimaan. Konkreettisina ratkaisuina yhteistyön kehittämiseen syntyivät Living Lab-luokan suunnittelu ja toteutus oppilaitoksen tiloihin, aikataulujen yhteensovittamisen vuosikellon muodossa helpottamaan resursointia, työelämän lehtorin ja työelämän vastuuhenkilöiden työnkuvaus helpottamaan yhteydenpitoa organisaatioiden välillä ja työpaikka- ja opiskelijaprofiilit parhaan mahdollisen työelämässä oppimisen paikan löytymiseen.
Tavoitteena työelämäyhteistyössä on sujuva ammatillinen ohjausprosessi opiskelijalle oppilaitoksen ja yrityksen yhteistyönä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi työelämäyhteistyön toteuttamisen suunnitelma ja joukko kehittämisehdotuksia, mutta varsinainen työelämäyhteistyön konkreettinen toteutus jää opinnäytetyön jälkeiseen vaiheeseen.
Opinnäytetyö keskittyy Turun ammatti-instituutin kauneudenhoitoalan ja Turun Osuuskaupan Sokos Wiklundin kosmetiikan välisen yhteistyön kehittämiseen palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen menetelmiä hyödyntäen. Pääpaino palvelumuotoilun työkaluista on osallistavassa työpajassa eli työelämäyhteistyön työryhmän palavereissa. Työelämäyhteistyöpalaverit ovat toimineet pohjana kehittämistyön ideoinnissa, tavoitteiden tarkentumisessa ja konkreettisten ratkaisujen löytämisessä.
Ongelmana yhteistyössä on ollut yhteydenpito oppilaitoksen ja yrityksen välillä, resurssien riittävyys, markkinointikalenterin ja opetussuunnitelman mukaisten opintojen aikataulun yhteensovittaminen ja opiskelijoiden uskallus ja omatoimisuus mennä työpaikalle oppimaan. Konkreettisina ratkaisuina yhteistyön kehittämiseen syntyivät Living Lab-luokan suunnittelu ja toteutus oppilaitoksen tiloihin, aikataulujen yhteensovittamisen vuosikellon muodossa helpottamaan resursointia, työelämän lehtorin ja työelämän vastuuhenkilöiden työnkuvaus helpottamaan yhteydenpitoa organisaatioiden välillä ja työpaikka- ja opiskelijaprofiilit parhaan mahdollisen työelämässä oppimisen paikan löytymiseen.
Tavoitteena työelämäyhteistyössä on sujuva ammatillinen ohjausprosessi opiskelijalle oppilaitoksen ja yrityksen yhteistyönä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi työelämäyhteistyön toteuttamisen suunnitelma ja joukko kehittämisehdotuksia, mutta varsinainen työelämäyhteistyön konkreettinen toteutus jää opinnäytetyön jälkeiseen vaiheeseen.