Asiakaskokemus kilpailukeinona : asiakkaan ostopolku ja -prosessi
Virta, Jussi (2022)
Virta, Jussi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125615
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään ostopolkua- sekä prosessia ja asiakaskokemusta. Opinnäytetyö on tehty tilauksena toimeksiantajayritykselle. Toimeksiantajayritys esiintyy työssä nimellä Toimeksiantajayritys.
Mistä asiakaskokemus muodostuu, ja mitä kannattaa huomioida rakennettaessa ostopolkua. Kuinka nämä asiat linkittyvät läheisesti toisiinsa. Jos asiakaskokemus on huono, ei ostopolulla oleva asiakas muutu maksavaksi asiakkaaksi. Opinnäytetyössä käsitellään aiheita teorian kautta ja verrataan teoriaa toimeksiantajayritykselle tehtyyn tutkimuksen ja sen kautta saatuun tietoon käytännön tason onnistumisista.
Terminä sana asiakaskokemus nousi ensimmäisen kerran puheisiin 90-luvun lopussa. Jo silloin ennustettiin asiakaskokemuksen olevan yksi kokemusaikakauden merkittävimmistä kilpailukeinoista. Asiakaskokemus ei ole sirkustemppuja. Se on yksinkertaisia asioita, mutta asiat eivät toimi eikä mikään todellisuudessa muutu, jos teot eivät ole aitoja. Onnistunut asiakaskokemus vaatii taakseen hyvän työntekijäkokemuksen. Jos työntekijät ovat tyytymättömiä eivätkä koe itse olevansa arvostettuja, on heidän tarjoamansa asiakaskokemukset pinnallisia ja päälle liimattuja.
Jo opinnäytetyö aihetta suunnitellessani, tiesin, että asiakaskokemus ja sen järjestelmällinen kehittäminen luo kestäviä asiakassuhteita. Sellaisia asiakassuhteita, joissa hinta ei ole enää ratkaiseva tekijä ja sellaisia, jotka kestävät myös kol-huja, pitkittyneitä toimitusaikoja tai tahattomia virheitä tuotteessa. Kun asiakaskokemus on aidosti kunnossa, asiakassuhde kestää esimerkiksi edelle mainitut vastoinkäymiset.
Teorian lisäksi opinnäytetyö sisältää määrällisen tutkimuksen toimeksiantajayrityksen asiakkaille, jonka avulla selvitettiin nykytilannetta sekä valmiuksia ostaa palveluita verkkokaupasta.
Mistä asiakaskokemus muodostuu, ja mitä kannattaa huomioida rakennettaessa ostopolkua. Kuinka nämä asiat linkittyvät läheisesti toisiinsa. Jos asiakaskokemus on huono, ei ostopolulla oleva asiakas muutu maksavaksi asiakkaaksi. Opinnäytetyössä käsitellään aiheita teorian kautta ja verrataan teoriaa toimeksiantajayritykselle tehtyyn tutkimuksen ja sen kautta saatuun tietoon käytännön tason onnistumisista.
Terminä sana asiakaskokemus nousi ensimmäisen kerran puheisiin 90-luvun lopussa. Jo silloin ennustettiin asiakaskokemuksen olevan yksi kokemusaikakauden merkittävimmistä kilpailukeinoista. Asiakaskokemus ei ole sirkustemppuja. Se on yksinkertaisia asioita, mutta asiat eivät toimi eikä mikään todellisuudessa muutu, jos teot eivät ole aitoja. Onnistunut asiakaskokemus vaatii taakseen hyvän työntekijäkokemuksen. Jos työntekijät ovat tyytymättömiä eivätkä koe itse olevansa arvostettuja, on heidän tarjoamansa asiakaskokemukset pinnallisia ja päälle liimattuja.
Jo opinnäytetyö aihetta suunnitellessani, tiesin, että asiakaskokemus ja sen järjestelmällinen kehittäminen luo kestäviä asiakassuhteita. Sellaisia asiakassuhteita, joissa hinta ei ole enää ratkaiseva tekijä ja sellaisia, jotka kestävät myös kol-huja, pitkittyneitä toimitusaikoja tai tahattomia virheitä tuotteessa. Kun asiakaskokemus on aidosti kunnossa, asiakassuhde kestää esimerkiksi edelle mainitut vastoinkäymiset.
Teorian lisäksi opinnäytetyö sisältää määrällisen tutkimuksen toimeksiantajayrityksen asiakkaille, jonka avulla selvitettiin nykytilannetta sekä valmiuksia ostaa palveluita verkkokaupasta.