Koulusosiaalityö on kuuntelemista ja läsnäoloa: koulusosiaalityön toteutuminen kahdessa lappilaisessa alakoulussa
Pirttilä, Emmi (2022)
Pirttilä, Emmi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125472
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa koulusosiaalityön toteutumista kahdessa lappilaisessa alakoulussa. Toiseksi alakouluksi valitsin pienen paikkakunnan alakoulun ja toisena kohteena puolestaan oli suurempi alakoulu suuremmalta paikkakunnalta. Työssäni halusin saada vastauksen siihen, millaisia haasteita koulusosiaalityössä kohdataan ja miten sitä voitaisiin kehittää. On mielenkiintoista selvittää, vaikuttavatko koulun ja paikkakunnan koko koulusosiaalityön toteuttamiseen tai siihen, millaista sosiaalista tukea oppilaat tarvitsevat.
Keräsin opinnäytetyöni aineiston kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusotteella. Teoria-aineiston lisäksi keräsin tietoa haastattelemalla yhteensä kuutta koulun oppilashuollon ammattilaista. Lisäksi hyödynsin koulusosiaalityöhön ja oppilashuoltoon liittyvää kirjallisuutta. Haastatteluni olivat muodoltaan puolistrukturoituja teemahaastatteluita, jotka toteutin pääasiassa etäyhteyksin välimatkojen vuoksi. Äänitin ja litteroin haastattelut, jonka jälkeen analysoin saamiani tuloksia teemoittelemalla. Analysoidessani saamiani tuloksia tarkastelin kyseisen koulun tilannetta kokonaisuutena, enkä eritellyt haastateltavieni vastauksia ammatin perusteella.
Haastatteluista saamieni vastausten perusteella kummassakin alakoulussa sosiaalityötä pidetään hyvin tärkeänä ja etenkin ennaltaehkäisevään työhön pyritään panostamaan. Tärkeäksi tekijäksi ilmeni se, että niin opettajat kuin muukin koulun henkilökunta havainnoivat oppilaita jatkuvasti ja puuttuvat aikaisessa vaiheessa, jos pienikin huoli herää. Tuloksista ilmeni se, että oppilaat tarvitsevat pääasiassa samanlaista tukea ja apua koulusta ja alueesta riippumatta. Eniten parannettavaa olisi kaveri- ja tunnetaidoissa, joita olisi hyvä opettaa jo varhaiskasvatuksessa.
Keräsin opinnäytetyöni aineiston kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusotteella. Teoria-aineiston lisäksi keräsin tietoa haastattelemalla yhteensä kuutta koulun oppilashuollon ammattilaista. Lisäksi hyödynsin koulusosiaalityöhön ja oppilashuoltoon liittyvää kirjallisuutta. Haastatteluni olivat muodoltaan puolistrukturoituja teemahaastatteluita, jotka toteutin pääasiassa etäyhteyksin välimatkojen vuoksi. Äänitin ja litteroin haastattelut, jonka jälkeen analysoin saamiani tuloksia teemoittelemalla. Analysoidessani saamiani tuloksia tarkastelin kyseisen koulun tilannetta kokonaisuutena, enkä eritellyt haastateltavieni vastauksia ammatin perusteella.
Haastatteluista saamieni vastausten perusteella kummassakin alakoulussa sosiaalityötä pidetään hyvin tärkeänä ja etenkin ennaltaehkäisevään työhön pyritään panostamaan. Tärkeäksi tekijäksi ilmeni se, että niin opettajat kuin muukin koulun henkilökunta havainnoivat oppilaita jatkuvasti ja puuttuvat aikaisessa vaiheessa, jos pienikin huoli herää. Tuloksista ilmeni se, että oppilaat tarvitsevat pääasiassa samanlaista tukea ja apua koulusta ja alueesta riippumatta. Eniten parannettavaa olisi kaveri- ja tunnetaidoissa, joita olisi hyvä opettaa jo varhaiskasvatuksessa.