Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Miten kuvata musiikkia neurodivergentin näkökulmasta

Saari, Maria (2022)

Avaa tiedosto
Saari_Maria.pdf (8.759Mt)
Lataukset: 


Saari, Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125497
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsittelen autismikirjon, adhd:n ja lukivaikeuden piirteiden vaikutusta musiikin harrastamiseen ja hahmottamiseen. Tuon esiin, miten diagnooseihin perustuvat kuvaukset ihmisten piirteistä johtavat tiettyjen ihmisten tunnistamiseen poikkeamina. Poikkeamien kautta tehdyissä kuvauksissa ihmisistä tehdään näkyviksi heidän puutteelliset ominaisuutensa. Käsitellessäni autismikirjoa, adhd:ta ja lukivaikeutta kirjoitan neurologisten poikkeamien sijaan neurologisista vähemmistöistä.

Olen kerännyt opinnäytetyöhöni aineistoa paitsi tutkimuskirjallisuuden myös soitonopettajista koostuvan testiryhmän avulla. Kerätyn tiedon tukena ovat henkilökohtaiset kokemukseni sekä soitto-oppilaana että soitonopettajana. Työn olennainen tausta on oma näkökulmani: olen musiikin ammattilainen, joka on autismikirjolla ja jolla on lukivaikeus ja adhd.

Opinnäytetyön aineisto tuo esiin, ettei ole ongelmatonta vetää rajaa yhtäältä neurologiseen poikkeamaan kuuluvan piirteen ja toisaalta normaaliksi katsotun piirteen välille. Aineiston nojalla vaikuttaa perustellulta ajatella, että neurologisiin poikkeamiin kuuluvien tiettyjen piirteiden ongelmallisuus saa oikeastaan alkunsa vasta kohtaamisissa kyseisiä piirteitä kantavan yksilön ja hänen ympäristönsä välillä. Tämän opinnäytetyön kannalta haasteelliseksi osoittautui, että valtaosassa autismikirjoa, adhd:ta ja lukivaikeutta koskevassa etenkin tutkitussa aineistossa kutakin näistä kolmesta kuvaillaan ulkopuolelta käsin.

Opinnäytetyöni tavoite on tehdä näkyväksi musiikin hahmottamista, harrastamista ja opiskelua neurologisiin vähemmistöihin kuuluvan ihmisen näkökulmasta käsin. Työni voi olla hyödyksi etenkin edustamiini neurologisiin vähemmistöihin kuuluville soitto-oppilaille sekä heidän opettajilleen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste