Videopelien kameratekniikat
Vuorinen, Mika (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125607
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli perehtyä siihen, miten erilaisia kameratekniikoita, kuten kuvakulmien vaihdoksia, kameroiden kerrostamista eli pinoamista (stacking) sekä erilaisia kameratehosteita, voidaan käyttää hyödyksi videopeleissä ja esitellä niiden toteutusta käytännössä Unity-pelimoottoria hyödyntäen.
Insinöörityössä tarkasteltiin erilaisia tapoja luoda videopeleissä yleisimmin käytettyjä kamerakuvakulmia sekä tapoja vaihtaa pelinäkymää saumattomasti kamerakuvakulmien välillä. Työssä toteutettiin tapa kameroiden kerrostamiseen sekä esimerkkitoteutus siitä, kuinka kamerakuva voidaan piirtää 3D-objekteihin tai pelin käyttöliittymään. Lisäksi työssä toteutettiin kolme erilaista tapaa käyttää hyödyksi kameratehosteita.
Insinöörityön lopputuloksena syntyi Unity-pelimoottorilla toteutettu erilaisten kameratekniikoiden tutkimus, jonka valmista pohjaa on mahdollista käyttää jatkossa erilaisissa peliprojekteissa. Lisäksi insinöörityö voi inspiroida myös muita tutustumaan, tutkimaan ja kokeilemaan erilaisia kameroiden käyttötapoja.
Insinöörityössä tarkasteltiin erilaisia tapoja luoda videopeleissä yleisimmin käytettyjä kamerakuvakulmia sekä tapoja vaihtaa pelinäkymää saumattomasti kamerakuvakulmien välillä. Työssä toteutettiin tapa kameroiden kerrostamiseen sekä esimerkkitoteutus siitä, kuinka kamerakuva voidaan piirtää 3D-objekteihin tai pelin käyttöliittymään. Lisäksi työssä toteutettiin kolme erilaista tapaa käyttää hyödyksi kameratehosteita.
Insinöörityön lopputuloksena syntyi Unity-pelimoottorilla toteutettu erilaisten kameratekniikoiden tutkimus, jonka valmista pohjaa on mahdollista käyttää jatkossa erilaisissa peliprojekteissa. Lisäksi insinöörityö voi inspiroida myös muita tutustumaan, tutkimaan ja kokeilemaan erilaisia kameroiden käyttötapoja.