Ableton-säestystaustat kitaran opetusmateriaalien tekemisessä
Eskelinen, Eero (2022)
Eskelinen, Eero
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125664
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan ääninäytemateriaalien tekemistä kitaraopetuksen avuksi. Työ käsittelee Ableton-säestystaustojen tuottamista, jolloin käytetään virtuaalisia soittimia sekä miksaus- ja masterointityökaluja. Työssä pyritään näyttämään, miten Ableton-ohjelmaa voisi helposti hyödyntää opetusaineiston tekemisessä.
Esittelen opinnäytetyössäni, miten opettaja voi lisätä säestystaustoihin soittimia ja erinäisiä työkaluja ja miten työkaluja voi säätää kappalekohtaisesti sopimaan kappaleiden erityispiirteisiin. Työskentelyn lopputuotteena syntyy säestystaustoja, joita hyödyntämällä saadaan helposti tehtyä erilaisia soittonäytteitä. Oppilas voi näytteitä käyttämällä soittaa kappaleiden melodioita ja sointuja. Lopputuloksena on motivoituneempi oppilas ja musiikinteko-ohjelmiin aiempaa perehtyneempi opettaja. Opettaja voi käyttää valmiita säestystaustoja muunkin musiikin tekemiseen.
Opinnäyte kohdistuu käytännön tarpeen täyttämiseen kitaransoitonopettajan työssä. Hyvä opettajuus merkitsee nykypäivänä myös digitaalisten työkalujen hyödyntämistä. Musiikintekemisen ohjelmia on yleisemmin käytetty oman musiikin tekemiseen, eikä niitä ole välttämättä osattu hyödyntää oppilaalle mielekkään opetuksen välineenä.
Esittelen opinnäytetyössäni, miten opettaja voi lisätä säestystaustoihin soittimia ja erinäisiä työkaluja ja miten työkaluja voi säätää kappalekohtaisesti sopimaan kappaleiden erityispiirteisiin. Työskentelyn lopputuotteena syntyy säestystaustoja, joita hyödyntämällä saadaan helposti tehtyä erilaisia soittonäytteitä. Oppilas voi näytteitä käyttämällä soittaa kappaleiden melodioita ja sointuja. Lopputuloksena on motivoituneempi oppilas ja musiikinteko-ohjelmiin aiempaa perehtyneempi opettaja. Opettaja voi käyttää valmiita säestystaustoja muunkin musiikin tekemiseen.
Opinnäyte kohdistuu käytännön tarpeen täyttämiseen kitaransoitonopettajan työssä. Hyvä opettajuus merkitsee nykypäivänä myös digitaalisten työkalujen hyödyntämistä. Musiikintekemisen ohjelmia on yleisemmin käytetty oman musiikin tekemiseen, eikä niitä ole välttämättä osattu hyödyntää oppilaalle mielekkään opetuksen välineenä.
