Reaalimaailman säätietojen hyödyntäminen videopeleissä
Kaita, Katariina (2022)
Kaita, Katariina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125683
Tiivistelmä
Insinöörityön lähtökohtana oli tutkia säätilojen käyttömahdollisuuksia ja vaikuttavuutta muiden kulttuurituotteiden sekä olemassa olevien videopelien kautta. Näistä saatujen toteamien avulla haluttiin ymmärtää säätilojen hyödyntämisen merkittävyyttä ja potentiaalia niin tunnelmien ja realismin vahvistajina kuin pelimekaanisesti kiinnostavina ominaisuuksina videopeleissä.
Työn osana toteutettiin prototyyppi, joka hakisi ajankohtaiset säätiedot rajapinnan kautta ja soveltaisi niitä visualisoidakseen loppukäyttäjälle kyseisen säätilan vaikutuksen virtuaalimaailmassa. Työtä varten luotiin 3D-mikroympäristö, lumisadepallo, jonka sisällä säätilat vaihtuisivat sijainnin säätilojen mukaan. Sijaintia voitiin vaihtaa mobiililaitteen fyysiseen sijaintiin reaalimaailmassa tai haluttuun sijaintiin ennalta määrätystä joukosta ympäri maailman.
Tehdyn prototyypin perusteella voitiin todeta, että säätietojen tuominen pelimoottoriin on teknisesti mahdollista melko mielekkäästi. Tutkielman perusteella taas voitiin havaita, kuinka merkittävää säätilojen hyödyntäminen videopeleissä on. Reaalimaailman säätietojen hyödyntämisen kannattavuutta tulisi kuitenkin arvioida projektikohtaisesti monien tekijöiden vaikutuksen sekä pelin luonteen ja tavoitteiden perusteella.
Työn osana toteutettiin prototyyppi, joka hakisi ajankohtaiset säätiedot rajapinnan kautta ja soveltaisi niitä visualisoidakseen loppukäyttäjälle kyseisen säätilan vaikutuksen virtuaalimaailmassa. Työtä varten luotiin 3D-mikroympäristö, lumisadepallo, jonka sisällä säätilat vaihtuisivat sijainnin säätilojen mukaan. Sijaintia voitiin vaihtaa mobiililaitteen fyysiseen sijaintiin reaalimaailmassa tai haluttuun sijaintiin ennalta määrätystä joukosta ympäri maailman.
Tehdyn prototyypin perusteella voitiin todeta, että säätietojen tuominen pelimoottoriin on teknisesti mahdollista melko mielekkäästi. Tutkielman perusteella taas voitiin havaita, kuinka merkittävää säätilojen hyödyntäminen videopeleissä on. Reaalimaailman säätietojen hyödyntämisen kannattavuutta tulisi kuitenkin arvioida projektikohtaisesti monien tekijöiden vaikutuksen sekä pelin luonteen ja tavoitteiden perusteella.