3D-vaatemallin toteutus ja upotus verkkokauppapalveluun
Rantasalo, Heini (2022)
Rantasalo, Heini
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225753
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa 3D vaatemalli ja upottaa se MyCashflow verkkopalvelulla luotuun sivustoon. Vaatteet mallinnetaan käyttäen Blenderiä ja sen lisäosia. Sketchfabiä käytetään 3D-mallin upottamiseen verkkokaupan tuotesivulle.
Vaatteiden verkkomyynnissä asiakkaalle on tärkeää saada mahdollisimman paljon tietoa ostettavasta tuotteesta, jotta ostopäätös syntyisi. 3D tuotekuvien käyttö ei ole levinnyt suurimpien pikamuotiketjujenverkkokauppoihin, mutta osa yksityisyrittäjistä on voinut hyödyntää mallintamistatuotteiden esittelyssä verkkosivuillaan.
Opinnäytetyön luvut 2 & 3 näyttävät mitä historiaan on kirjattu internetin, verkkokaupan ja Blenderin osaltaisomassa kuvassamenemättä yksityiskohtiin.
3D-vaatemallintamisprosessialoitetaan virtuaalihahmon luomisella, minkä päälle vaatteet sovitetaanjajonka avullasaadaan kangas asettumaan mahdollisimman realistisesti. 3D-mallia on mahdollista käännellä tuotesivullailman rajoituksia.
Työn lopputuloksena syntyi 3D-vaate, mikä jäljitteli tosielämän vaatetta ja sitä pystyi tarkastelemaan vapaasti tuotesivulla.
Vaatteiden verkkomyynnissä asiakkaalle on tärkeää saada mahdollisimman paljon tietoa ostettavasta tuotteesta, jotta ostopäätös syntyisi. 3D tuotekuvien käyttö ei ole levinnyt suurimpien pikamuotiketjujenverkkokauppoihin, mutta osa yksityisyrittäjistä on voinut hyödyntää mallintamistatuotteiden esittelyssä verkkosivuillaan.
Opinnäytetyön luvut 2 & 3 näyttävät mitä historiaan on kirjattu internetin, verkkokaupan ja Blenderin osaltaisomassa kuvassamenemättä yksityiskohtiin.
3D-vaatemallintamisprosessialoitetaan virtuaalihahmon luomisella, minkä päälle vaatteet sovitetaanjajonka avullasaadaan kangas asettumaan mahdollisimman realistisesti. 3D-mallia on mahdollista käännellä tuotesivullailman rajoituksia.
Työn lopputuloksena syntyi 3D-vaate, mikä jäljitteli tosielämän vaatetta ja sitä pystyi tarkastelemaan vapaasti tuotesivulla.