Asiakaslähtöinen musiikkiopisto: opiston toiminnan kehittäminen oppilaskyselyn avulla
Antikainen, Miko (2022)
Antikainen, Miko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125725
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni musiikkiopiston toiminnan kehittämistä. Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän mukainen opetus musiikkiopistoissa on osa yhteiskunnan rahoittamaa koulutuspalvelua. Koulutuspalvelun tavoitteet tulevat opetushallituksen laatimista opetussuunnitelman perusteista. Nykyiset opetussuunnitelman perusteet ovat olleet voimassa vuodesta 2017 ja niissä kantavana ajatuksena on oppijalähtöisyys. Oppijalähtöisyys opetuksessa pyrkii tukemaan oppilaan sisäistä motivaatiota, joka on parhaimmillaan silloin, kun siinä on huomioitu itseohjautuvuusteorian kolme psykologista perustarvetta, joita ovat omaehtoisuus, kyvykkyys ja yhteisöllisyys.
Opinnäytetyössäni pohdin kuinka palvelumuotoilun asiakaslähtöisyys ja opetus-suunnitelman oppilaslähtöisyys ovat sovitettavissa keskenään. Palvelumuotoilun keskeisenä ajatuksena on palveluiden kehittäminen huomioon ottaen asiakkaiden tarpeet. Laki taiteen perusopetuksesta velvoittaa oppilaitokset kehittämään ja arvioimaan omaa toimintaansa. Tätä tarkoitusta varten on suunniteltu työkaluksi Virvatuli-itsearviointimalli, jonka prosessin eteneminen muistuttaa palvelumuotoilua.
Opinnäytetyön aineistonkeruu tehtiin Musiikkiopisto Avonian perustason ja syventävän tason oppilaille suunnatulla kyselyllä. Kysely oli laadittu Virvatuli-itsearviointimallin mukaisesti, täydennettynä oppilaitoksen omia käytänteitä koske-villa kysymyksillä. Kyselytutkimus yhdistää kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen metodeja. Kyselyn avulla selvitin, kuinka opetuksessa toteutuu opetus-suunnitelman perusteissa vahvasti taustaoletuksena olevat itseohjautuvuusteorian mukaiset psykologiset perustarpeet.
Tutkimukseni päätuloksena muodostui kuva 2020-luvun oppilaista ajankäytöllisine haasteineen palvelumuotoilun prosessimallin mukaisen kehittämistyön pohjaksi. Lisäksi tutkimus syvensi näkemystäni siitä, millä reunaehdoilla palvelumuotoilu sopii musiikkioppilaitoksen kehitystarpeisiin. Esitän työssäni myös tarkennettuja ajatuksia siitä, kuinka oppilaitoksen toimintaa voisi kehittää oppilaskyselyn tulosten perusteella.
Opinnäytetyössäni pohdin kuinka palvelumuotoilun asiakaslähtöisyys ja opetus-suunnitelman oppilaslähtöisyys ovat sovitettavissa keskenään. Palvelumuotoilun keskeisenä ajatuksena on palveluiden kehittäminen huomioon ottaen asiakkaiden tarpeet. Laki taiteen perusopetuksesta velvoittaa oppilaitokset kehittämään ja arvioimaan omaa toimintaansa. Tätä tarkoitusta varten on suunniteltu työkaluksi Virvatuli-itsearviointimalli, jonka prosessin eteneminen muistuttaa palvelumuotoilua.
Opinnäytetyön aineistonkeruu tehtiin Musiikkiopisto Avonian perustason ja syventävän tason oppilaille suunnatulla kyselyllä. Kysely oli laadittu Virvatuli-itsearviointimallin mukaisesti, täydennettynä oppilaitoksen omia käytänteitä koske-villa kysymyksillä. Kyselytutkimus yhdistää kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen metodeja. Kyselyn avulla selvitin, kuinka opetuksessa toteutuu opetus-suunnitelman perusteissa vahvasti taustaoletuksena olevat itseohjautuvuusteorian mukaiset psykologiset perustarpeet.
Tutkimukseni päätuloksena muodostui kuva 2020-luvun oppilaista ajankäytöllisine haasteineen palvelumuotoilun prosessimallin mukaisen kehittämistyön pohjaksi. Lisäksi tutkimus syvensi näkemystäni siitä, millä reunaehdoilla palvelumuotoilu sopii musiikkioppilaitoksen kehitystarpeisiin. Esitän työssäni myös tarkennettuja ajatuksia siitä, kuinka oppilaitoksen toimintaa voisi kehittää oppilaskyselyn tulosten perusteella.