Etäkuntoutus hengityssairautta sairastavien aikuisten sopeutumisvalmennuskursseilla palveluntuottajien näkökulmasta
Lahtinen, Mirka (2022)
Lahtinen, Mirka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125528
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata yhdistelmämallina toteutettavien hengityssairautta sairastavien aikuisten sopeutumisvalmennuskursseihin liittyviä kokemuksia niiden toteuttajien eli palveluntuottajien näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten yhdistelmämallina toteutettavien kurssien käyttöönotto on sujunut ja miten yhdistelmämallin käyttöönottoa voisi
jatkossa kehittää Kelan kuntoutuspalveluissa.
Tutkimuksen tietoperusta muodostui hengityssairauksien kuntoutuksesta, vuorovaikutuksen ja vertaistuen merkityksestä sekä teknologiaosaamista etäkuntoutuksessa. Tutkimuksessa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä ja aineistonkeruu toteutettiin avoimia kysymyksiä sisältävällä kyselylomakkeella. Aineiston analysoimisessa hyödynnettiin sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tulosten mukaan palveluntuottajien kokemukset yhdistelmämallin käytöstä kursseilla olivat positiivisia. Etäkuntoutuksen käyttöönotto sujui pääasiassa hyvin ja palveluntuottajat kokivat saaneensa tukea etäkuntoutuksen toteuttamiseksi. Yhdistelmämallina toteutettavat sopeutumisvalmennuskurssit edistivät kuntoutujan mahdollisuutta osallistua kurssille ajasta ja paikasta riippumatta, toisaalta haasteiksi kursseilla nousivat kuntoutujien heikko teknologiaosaaminen ja tästä aiheutunut motivaation puute. Myös vuorovaikutuksessa ja vertaistuen saamisessa koettiin haasteita. Tärkeäksi koettiin kuntoutujien tilanteen ja osaamisen riittävä varmistaminen, jotta etäkuntoutuksena toteutuva jakso olisi vaikuttava. Tuloksista ilmeni myös, että kasvokkaisen kuntoutuksen lisääminen parantaisi
etäkuntoutusteknologian käytön ohjausta, edistäisi ryhmäytymistä sekä vertaistuen saamisesta.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää yhdistelmämallina toteutettavien kurssien kehittämisessä. Tutkimuksen tuloksia voisi jatkossa vertailla kuntoutujien kokemuksiin kyseisistä sopeutumisvalmennuskursseista sekä Kelan järjestämiin muihin yhdistelmämallina toteutettaviin kuntoutus- tai sopeutumisvalmennuskursseihin.
jatkossa kehittää Kelan kuntoutuspalveluissa.
Tutkimuksen tietoperusta muodostui hengityssairauksien kuntoutuksesta, vuorovaikutuksen ja vertaistuen merkityksestä sekä teknologiaosaamista etäkuntoutuksessa. Tutkimuksessa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä ja aineistonkeruu toteutettiin avoimia kysymyksiä sisältävällä kyselylomakkeella. Aineiston analysoimisessa hyödynnettiin sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tulosten mukaan palveluntuottajien kokemukset yhdistelmämallin käytöstä kursseilla olivat positiivisia. Etäkuntoutuksen käyttöönotto sujui pääasiassa hyvin ja palveluntuottajat kokivat saaneensa tukea etäkuntoutuksen toteuttamiseksi. Yhdistelmämallina toteutettavat sopeutumisvalmennuskurssit edistivät kuntoutujan mahdollisuutta osallistua kurssille ajasta ja paikasta riippumatta, toisaalta haasteiksi kursseilla nousivat kuntoutujien heikko teknologiaosaaminen ja tästä aiheutunut motivaation puute. Myös vuorovaikutuksessa ja vertaistuen saamisessa koettiin haasteita. Tärkeäksi koettiin kuntoutujien tilanteen ja osaamisen riittävä varmistaminen, jotta etäkuntoutuksena toteutuva jakso olisi vaikuttava. Tuloksista ilmeni myös, että kasvokkaisen kuntoutuksen lisääminen parantaisi
etäkuntoutusteknologian käytön ohjausta, edistäisi ryhmäytymistä sekä vertaistuen saamisesta.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää yhdistelmämallina toteutettavien kurssien kehittämisessä. Tutkimuksen tuloksia voisi jatkossa vertailla kuntoutujien kokemuksiin kyseisistä sopeutumisvalmennuskursseista sekä Kelan järjestämiin muihin yhdistelmämallina toteutettaviin kuntoutus- tai sopeutumisvalmennuskursseihin.