Työohjeistuksen kehittäminen ICT-alan yrityksessä
Lohikoski, Heikki (2022)
Lohikoski, Heikki
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225766
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli yrityksen työohjeistuksen kehittäminen. Tarvetta tälle oli, koska olemassa olevat työohjekäytänteet olivat sekavat ja hankalasti saatavilla. Kohdeyritys on kan-sainvälinen ICT-alan toimija. Yritykseltä löytyy monipuolista teknologia- ja palveluosaamista. Asiakkaita on useilta eri aloilta sekä ylläpidettäviä laitteita löytyy monelta laitevalmistajalta.
Tavoitteena oli löytää yritykselle yhtenäinen ja toimiva ratkaisu työohjeiden käyttöön. Haluttiin saada käyttöön ratkaisu, jossa asiantuntijoiden työnteko helpottuu ja yrityksen tuottavuutta saa-daan tämän myötä parannettua.
Aluksi opinnäytetyössä tutustuttiin työohjeistuksen ongelmakohtiin sekä itse työohjeen määrityk-siin. Tietoa etsittiin lähdekirjallisuudesta. Tämän lisäksi käsiteltiin työhön perehdyttämistä, jossa työohjeistus on isossa roolissa. Lopuksi yrityksen työntekijöitä haastateltiin. Haastattelun tulos-ten perusteella pohdittiin ratkaisua nykyisiin ongelmakohtiin sekä erilaisia kehittämisideoita.
Uudenlaiseksi työohjekäytänteeksi ajateltiin Microsoftin 365 -palveluun liittyviä ratkaisuja. Palve-lu on jo yrityksen käytössä ja sen toteutus olisi melko vaivatonta. Käytössä olevia ohjeistuksia käytäisiin läpi töiden ohella ja puutteita havaittaessa asiasta informoitaisiin työryhmälle, joka päivittäisi ohjeet yhdessä asiantuntijoiden kanssa. Kyseiseen palveluun olisi myös helppo liittää monenlaisia muita ominaisuuksia, jolla saataisiin parannettua työtehokkuutta sekä helpotettua asiantuntijoiden työskentelyä.
Tavoitteena oli löytää yritykselle yhtenäinen ja toimiva ratkaisu työohjeiden käyttöön. Haluttiin saada käyttöön ratkaisu, jossa asiantuntijoiden työnteko helpottuu ja yrityksen tuottavuutta saa-daan tämän myötä parannettua.
Aluksi opinnäytetyössä tutustuttiin työohjeistuksen ongelmakohtiin sekä itse työohjeen määrityk-siin. Tietoa etsittiin lähdekirjallisuudesta. Tämän lisäksi käsiteltiin työhön perehdyttämistä, jossa työohjeistus on isossa roolissa. Lopuksi yrityksen työntekijöitä haastateltiin. Haastattelun tulos-ten perusteella pohdittiin ratkaisua nykyisiin ongelmakohtiin sekä erilaisia kehittämisideoita.
Uudenlaiseksi työohjekäytänteeksi ajateltiin Microsoftin 365 -palveluun liittyviä ratkaisuja. Palve-lu on jo yrityksen käytössä ja sen toteutus olisi melko vaivatonta. Käytössä olevia ohjeistuksia käytäisiin läpi töiden ohella ja puutteita havaittaessa asiasta informoitaisiin työryhmälle, joka päivittäisi ohjeet yhdessä asiantuntijoiden kanssa. Kyseiseen palveluun olisi myös helppo liittää monenlaisia muita ominaisuuksia, jolla saataisiin parannettua työtehokkuutta sekä helpotettua asiantuntijoiden työskentelyä.