Liiketoimintasuunnitelma startupille Muruuu Oy
Siivola, Saana (2022)
Siivola, Saana
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225786
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on luoda päivitetty liiketoimintasuunnitelma aloittavalle startup yritykselle Muruuu Oy, sillä toimintaympäristön muuttuessa myös liiketoimintasuunnitelmaa tulee muuttua. Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka rajaukset ovat tekstiilialan murroksessa ja aloittavan Startup yrityksen markkinoinnissa.
Johdannossa kerrotaan pohjaa sille, miksi opinnäytetyön aihe on päivitetyn liiketoimintasuunnitelman tekeminen. Sen jälkeen ensimmäinen teoria osuus sisältää tekstiiliteollisuuden laajan kuvauksen niin EU:n, eri julkaisujen kuin haastattelusta saatujen näkökulmien avulla. Toinen teoria osuus on kuvaus aloittavan yrityksen ketterästä markkinoinnista. Teoria osuuksien avulla liiketoimintasuunnitelma on saanut tietoon perustuvaa pohjaa. Tiedonhankinta menetelminä opinnäytetyön teoriaosuuksissa on käytetty kirjallisuutta, artikkeleita, tutkimuksia, EU:n julkaisuja, sekä haastattelua tietoperustan ensimmäisessä osassa.
Teoriaosioiden jälkeen kuvataan liiketoimintasuunnitelman toteuttamisen prosessi, joka sisältää kaikki vaiheet, jotka ovat vaikuttaneet nykyisen, päivitetyn suunnitelman tekemiseen. Toteuttamisen prosessi alkaa vuoden 2021 keväästä kestäen vuoden 2022 loppu puolelle asti.
Viimeisessä luvussa käydään läpi pohdintaa liittyen opinnäytetyön tekoon.
Tuloksena opinnäytetyössä on päivitetty liiketoimintasuunnitelma sekä ketterä markkinointisuunnitelma sosiaalisen median kanavia hyödyntäen. Suunnitelmien avulla liiketoiminnan ymmärrys ja kehitys on yrittäjälle helpompaa.
Johdannossa kerrotaan pohjaa sille, miksi opinnäytetyön aihe on päivitetyn liiketoimintasuunnitelman tekeminen. Sen jälkeen ensimmäinen teoria osuus sisältää tekstiiliteollisuuden laajan kuvauksen niin EU:n, eri julkaisujen kuin haastattelusta saatujen näkökulmien avulla. Toinen teoria osuus on kuvaus aloittavan yrityksen ketterästä markkinoinnista. Teoria osuuksien avulla liiketoimintasuunnitelma on saanut tietoon perustuvaa pohjaa. Tiedonhankinta menetelminä opinnäytetyön teoriaosuuksissa on käytetty kirjallisuutta, artikkeleita, tutkimuksia, EU:n julkaisuja, sekä haastattelua tietoperustan ensimmäisessä osassa.
Teoriaosioiden jälkeen kuvataan liiketoimintasuunnitelman toteuttamisen prosessi, joka sisältää kaikki vaiheet, jotka ovat vaikuttaneet nykyisen, päivitetyn suunnitelman tekemiseen. Toteuttamisen prosessi alkaa vuoden 2021 keväästä kestäen vuoden 2022 loppu puolelle asti.
Viimeisessä luvussa käydään läpi pohdintaa liittyen opinnäytetyön tekoon.
Tuloksena opinnäytetyössä on päivitetty liiketoimintasuunnitelma sekä ketterä markkinointisuunnitelma sosiaalisen median kanavia hyödyntäen. Suunnitelmien avulla liiketoiminnan ymmärrys ja kehitys on yrittäjälle helpompaa.