Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Miksi ja miten luoda elämyksellisimpiä lukukokemuksia lapsille ja nuorille : visuaalisuuden rooli lasten- ja nuortenkirjallisuudessa

Rapinat, Taïga (2022)

Avaa tiedosto
rapinat_taiga.pdf (5.019Mt)
Lataukset: 


Rapinat, Taïga
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125715
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee visuaalisuuden paikkaa lasten- ja nuortenkirjallisuudessa. Viime vuosina alakoulu- ja teini-ikäisten lukutaito on tutkitusti laskenut, etenkin mediakulttuurin takia. Kuvakirjat vastustavat näyttöjen lumousta runsaalla kuvitusmäärällä ja kekseliäillä visuaalisilla keinoilla. Tämä havainto johtaa seuraavaan kysymykseen: jotta lukukokemus olisi elämyksellisempi, voisimmeko käyttää samankaltaisia menetelmiä myös kirjoissa, jotka on suunnattu lukutaitoisille lapsille?

Tämä tutkimus valottaa ensin lukuharrastuksen epäsuosiota lasten ja nuorten joukossa sekä lukutaidon universaaleja hyötyjä. Mietitään seuraavaksi millä visuaalisilla keinoilla on mahdollista herättää lasten ja nuorten uteliaisuus sekä pitää yllä heidän mielenkiintonsa. Analysoidaan esimerkkien avulla kirjojen ulkoasua ja visuaalisia ominaisuuksia, joista kirjan tekijät voisivat hyötyä. Tutkimusaineisto perustuu lasten- ja nuortenkirjoista mutta laajenee tarvittaessa aikuistenkirjallisuuteen.

Analyysin tuloksista havaitaan, että kirjojen kuvituksista eivät hyödy ainoastaan leikki-ikäiset vaan ihan kaikki. Kuvitusten ja visuaalisten elementtien lisääminen lasten- ja nuortenkirjallisuuteen voisi toisin sanoen olla sysäys uudelle lukuinnostukselle sekä elämyksellisemmälle lukukokemukselle. Aineistoanalyysissa käy ilmi, että kuvakirjamaailma on lähes loputon visuaalisten nokkeluuksien lähde. Toinen huomio on, että vaikka kansi, kuvitukset, typografia ja taitto ovat kirjan perusominaisuuksia, kirjan ulkoasuun voi piiloutua muitakin nerokkaita keinoja vuorovaikuttamaan lukijan kanssa. Se todetaan muun muassa astumalla lasten- ja nuortenkirjallisuuden ulkopuolelle.

Tutkimuksen etenemisessä ilmenee yllättäen viime vuosikymmenen kuvitusten varovainen mutta kiistämätön paluu lasten- ja nuortenkirjallisuuteen. Nouseva ilmiö näkyy ja vahvistuu erityisesti Suomessa. Se on tärkeä ja myönteinen asia – muutos on jo alkanut. Kirjan tekijöiden, varsinkin visuaalisten suunnittelijoiden, kannattaa siis tästä eteenpäin uskaltaa irrottautua tutusta perinteisestä kirjan ulkoasusuunnittelusta ja käyttää rohkeammin opinnäytetyössä esiin nostamia visuaalisia menetelmiä. Mukavuusalueen ulkopuolella syntyy todennäköisimmin entistä kauniimpia ja elämyksellisimpiä kirjoja.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste