Asiakkaan turvallisuudentunteen ennakointi: heikkojen signaalien tulkinta tulevaisuuspyörän avulla
Arhipoff, Janina; Strand, Laura (2022)
Arhipoff, Janina
Strand, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125690
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli asiakkaan turvallisuudentunteen ennakointi. Toimeksiantajana oli Lapin ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tehtävänä oli kuvata turvallisuudentunteen merkitystä asiakaskäyttäytymiseen ja kuinka heikot signaalit voivat siihen vaikuttaa. Tavoitteena oli esittää ennakointia helpottava työkalu, tulevaisuuspyörä, joiden teemoiksi valikoituivat kuusi eri ilmiötä tai asiaa, jotka voivat olla tulevaisuudessa merkityksellisiä matkailualalla.
Opinnäytetyön tietoperustana ja aineistona käytettiin suomen- ja englanninkielistä kirjallisuutta asiakaskäyttäytymisestä, historiasta, ennakoinnista ja turvallisuudesta sekä on myös hyödynnetty ajankohtaisia uutisia, Suomen virallisten tahojen sivustoja ja erilaisia tutkielmia niin suomeksi kuin englanniksi. Opinnäytetyö oli luonteeltaan kehittävä ja toteutukseen käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, tapaustutkimusta sekä ennakointimenetelmää. Aineiston keräämiseen hyödynnettiin olemassa olevia tutkimuksia ja kirjallisuutta. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen opinnäytetyö ja sen tarkoituksena on edistää ennakoinnin merkitystä ja esitellä tulevaisuuspyörä ennakointi- ja varautumismenetelmäksi yrityksille, opiskelijoille ja oppilaitoksille.
Menetelmien ja aineistojen kautta saadut tulokset osoittivat, että asiakkaan käytös muuttuu turvallisuudentunteen vaihteluissa. Johtopäätöksenä oli heikkojen signaalien tulkinnan ja ennakoinnin tärkeys. Opinnäytetyön keskeinen tulos oli tulevaisuuspyörän soveltaminen niin menetelmänä kuin käytännössä. Tuotoksessa on sovellettu tulevaisuuspyörämenetelmää, jossa aiheina heikot signaalit ja niiden ennakointi asiakaskäyttäytymisessä. Opinnäytetyön tuloksista ja tuotoksista voivat hyötyä matkailualan yritykset, instituutiot sekä alaa opiskelevat, jotka tarvitsevat uudenlaisia menetelmiä ennakointiin.
Opinnäytetyön tietoperustana ja aineistona käytettiin suomen- ja englanninkielistä kirjallisuutta asiakaskäyttäytymisestä, historiasta, ennakoinnista ja turvallisuudesta sekä on myös hyödynnetty ajankohtaisia uutisia, Suomen virallisten tahojen sivustoja ja erilaisia tutkielmia niin suomeksi kuin englanniksi. Opinnäytetyö oli luonteeltaan kehittävä ja toteutukseen käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, tapaustutkimusta sekä ennakointimenetelmää. Aineiston keräämiseen hyödynnettiin olemassa olevia tutkimuksia ja kirjallisuutta. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen opinnäytetyö ja sen tarkoituksena on edistää ennakoinnin merkitystä ja esitellä tulevaisuuspyörä ennakointi- ja varautumismenetelmäksi yrityksille, opiskelijoille ja oppilaitoksille.
Menetelmien ja aineistojen kautta saadut tulokset osoittivat, että asiakkaan käytös muuttuu turvallisuudentunteen vaihteluissa. Johtopäätöksenä oli heikkojen signaalien tulkinnan ja ennakoinnin tärkeys. Opinnäytetyön keskeinen tulos oli tulevaisuuspyörän soveltaminen niin menetelmänä kuin käytännössä. Tuotoksessa on sovellettu tulevaisuuspyörämenetelmää, jossa aiheina heikot signaalit ja niiden ennakointi asiakaskäyttäytymisessä. Opinnäytetyön tuloksista ja tuotoksista voivat hyötyä matkailualan yritykset, instituutiot sekä alaa opiskelevat, jotka tarvitsevat uudenlaisia menetelmiä ennakointiin.