Draama-, viihde- ja reality-ohjelmien kirjoittamisprosessien erot ja yhtäläisyydet : miten eri genrejen kirjoitusprosessit eroavat toisistaan ja mitä kirjoitusprosessissa tulee ottaa huomioon?
Laukkanen, Mikko (2022)
Laukkanen, Mikko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225923
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä analysoidaan ja vertaillaan draaman, realityn ja komedian käsikirjoitusprosessien eroja tekijän kokemuksien pohjalta. Työssä pyritään kartoittamaan eroja työskentelymetodeissa, aikataulutuksessa ja kirjoittajien hierarkiassa. Analyysi perustuu täysin kirjoittajan omiin kokemuksiin, eikä sitä näin voi pitää yleispätevänä kaikkiin reality-, komedia ja draamakirjoitusprosesseihin.
Havainnointi on tehty viimeisen vuoden aikana työskentelystä Yellow Film & TV:n Putous- viihdeohjelmassa ja Banijay Oy:n tuoreessa Good Luck Guys -reality-formaatissa. Lisäksi tekijä kirjoitti yhdessä Jaakko Mäkeläisen kanssa Taivas-nimisen sarjan pilottijakson, joka tulee edustamaan draamakirjoittamista analyysissa.
Ensin käsitellään lähteiden pohjalta koottu niin sanottu oppikirjaversio siitä, miten jaksokäsikirjoitus valmistuu. Sen jälkeen verrataan, kuinka paljon se vastaa kokemuksia edellä mainituissa ohjelmatyypeissä.
Draama- ja viihdegenren kirjoitusprosessit huomattiin hyvin samankaltaisiksi. Suurimmat erot tulivat esiin aikataulutuksessa. Reality noudattaa suurin piirtein samaa kaavaa, mutta prosessi tähtää paljon suurpiirteisempään käsikirjoitukseen kuin kaksi edellä mainittua genreä.
Havainnointi on tehty viimeisen vuoden aikana työskentelystä Yellow Film & TV:n Putous- viihdeohjelmassa ja Banijay Oy:n tuoreessa Good Luck Guys -reality-formaatissa. Lisäksi tekijä kirjoitti yhdessä Jaakko Mäkeläisen kanssa Taivas-nimisen sarjan pilottijakson, joka tulee edustamaan draamakirjoittamista analyysissa.
Ensin käsitellään lähteiden pohjalta koottu niin sanottu oppikirjaversio siitä, miten jaksokäsikirjoitus valmistuu. Sen jälkeen verrataan, kuinka paljon se vastaa kokemuksia edellä mainituissa ohjelmatyypeissä.
Draama- ja viihdegenren kirjoitusprosessit huomattiin hyvin samankaltaisiksi. Suurimmat erot tulivat esiin aikataulutuksessa. Reality noudattaa suurin piirtein samaa kaavaa, mutta prosessi tähtää paljon suurpiirteisempään käsikirjoitukseen kuin kaksi edellä mainittua genreä.