Taustojen tuottaminen 2D-animaatioon
Pehkonen, Sanni (2022)
Pehkonen, Sanni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225961
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan taustojen tuottamista 2D-animaatiota varten. Työn tavoituksena oli selvittää, mitä kaikkea tulee ottaa huomioon animaation taustoja suunnitellessa ja miten syvyyttä ilmennetään 2D-kuvassa. Työ on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä ja se koostuu teoriaosiosta sekä havainnollistavasta maalausprojektista.
Ensimmäisessä osiossa käsitellään taustojen tuottamiseen liittyvää teoriaa aloittaen sommittelun perusteiden ja formaatin suhteesta liikkuvaan kuvaan. Seuraavaksi tarkastellaan kameran merkitystä animaation sommittelussa ja hahmojen sekä elementtien sijoittelussa. Tämän jälkeen käydään läpi syvyyden ilmentämistä 2D-kuvassa perspektiivipiirtämisen avulla.
Toiminnallisena osana toteutettiin 2D-animaatioon soveltuva digitaalinen taustamaalaus. Maalauksessa havainnollistetaan edellisessä osiossa läpikäytyä teoriaa ja kerrotaan projektin suunnitteluvaiheista ja toteutuksen menetelmistä.
Opinnäytetyössä käy ilmi, että taustojen suunnitteleminen ja tuottaminen vaatii laajaa tietämystä sommittelusta, perspektiiviopista ja väriopista, koska niiden kaikkien teoriat vaikuttavat toisiinsa ja lopputulokseen merkittävästi. Nämä kaikki aiheet ovat sellaisenaan niin laajoja, ettei niiden esittely syvällisesti ollut mahdollista tämän opinnäytetyön puitteissa. Näitä aiheita käydään työssä kuitenkin läpi perusymmärryksen saavuttamiseksi, joka avaa mahdollisuuden opiskella aihealueita syvällisemmin jälkeenpäin.
Ensimmäisessä osiossa käsitellään taustojen tuottamiseen liittyvää teoriaa aloittaen sommittelun perusteiden ja formaatin suhteesta liikkuvaan kuvaan. Seuraavaksi tarkastellaan kameran merkitystä animaation sommittelussa ja hahmojen sekä elementtien sijoittelussa. Tämän jälkeen käydään läpi syvyyden ilmentämistä 2D-kuvassa perspektiivipiirtämisen avulla.
Toiminnallisena osana toteutettiin 2D-animaatioon soveltuva digitaalinen taustamaalaus. Maalauksessa havainnollistetaan edellisessä osiossa läpikäytyä teoriaa ja kerrotaan projektin suunnitteluvaiheista ja toteutuksen menetelmistä.
Opinnäytetyössä käy ilmi, että taustojen suunnitteleminen ja tuottaminen vaatii laajaa tietämystä sommittelusta, perspektiiviopista ja väriopista, koska niiden kaikkien teoriat vaikuttavat toisiinsa ja lopputulokseen merkittävästi. Nämä kaikki aiheet ovat sellaisenaan niin laajoja, ettei niiden esittely syvällisesti ollut mahdollista tämän opinnäytetyön puitteissa. Näitä aiheita käydään työssä kuitenkin läpi perusymmärryksen saavuttamiseksi, joka avaa mahdollisuuden opiskella aihealueita syvällisemmin jälkeenpäin.