Molekyylibiologian soluviljelyharjoitustyöt : opetusvideot bioanalyytikko-opiskelijoille syventävälle opintojaksolle
Soininen, Karoliina; Hämäläinen, Roosa; Kumpula, Sara (2022)
Soininen, Karoliina
Hämäläinen, Roosa
Kumpula, Sara
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426160
Tiivistelmä
Molekyylibiologia kuuluu osaksi bioanalyytikon tutkinto-ohjelmaa. Soluviljely on yksi käytetyimmistä molekyylibiologian tutkimusmenetelmistä ja sillä tarkoitetaan solujen kasvattamista keinotekoisessa ympäristössä, joka pyrkii jäljittelemään ihmiskehon sisäistä ympäristöä mahdollisimman tarkasti. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka tilaajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu. Kehittämistyön tarkoituksena oli soluviljelyopetusvideoiden tuottaminen bioanalyytikko-opiskelijoille molekyylibiologian syventävälle opintojaksolle. Kehittämistyön tarkoituksena oli luoda sähköinen oppimateriaali, jota voidaan myöhemmin hyödyntää teoreettisen oppimateriaalin tukena.
Molekyylibiologian opintojakson tavoitteena on muun muassa, että opiskelija tuntee soluviljelyn perusteet. Opiskelijan täytyy tietää soluviljelyyn käytettävät välineet ja menetelmät sekä ymmärtää steriilin työskentelyn merkitys. Opintojakson tavoitteisiin peilaten, kehittämistyön tavoitteena oli opetusvideoiden avulla tukea ja motivoida opiskelijoita oppimisessa sekä helpottaa soluviljelyharjoituksiin valmistautumisessa ja niiden suorittamisessa. Soluviljelystä on olemassa opetuskäyttöön soveltuvia videoita, joissa käydään läpi soluviljelyn perusteita. Videot eivät kuitenkaan vastaa Savonia-ammattikorkeakoulun tiloja ja käytössä olevia välineitä, joten kehittämistyössä tuotetuille videoille löytyy selkeä tarve. Kehittämistyö koostuu kirjallisesta osuudesta ja tuotoksesta. Tuotos koostuu neljästä soluviljelyn periaatteita käsittelevästä opetusvideosta. Kirjallisessa osuudessa käsitellään soluviljelyä ja sen vaiheita yleisellä tasolla sekä videon käyttämistä opetusmateriaalina. Opetusvideoista kerätyn palautteen perusteella opetusvideot koettiin hyödylliseksi ja hyväksi tavaksi oppia. Tulevaisuudessa tämän kehittämistyön tueksi voitaisiin luoda tietotesti tai tehtäviä, jotka tehostaisivat oppimista. Opetusvideoiden käyttöä opetuksessa voitaisiin myös tutkia laajemmin, esimerkiksi voitaisiin selvittää, johtaako videoiden katsominen todelliseen oppimiseen vertailemalla kahden ryhmän välistä oppimista kirjallisen tuotoksen ja videoiden katsomisen välillä.
Molekyylibiologian opintojakson tavoitteena on muun muassa, että opiskelija tuntee soluviljelyn perusteet. Opiskelijan täytyy tietää soluviljelyyn käytettävät välineet ja menetelmät sekä ymmärtää steriilin työskentelyn merkitys. Opintojakson tavoitteisiin peilaten, kehittämistyön tavoitteena oli opetusvideoiden avulla tukea ja motivoida opiskelijoita oppimisessa sekä helpottaa soluviljelyharjoituksiin valmistautumisessa ja niiden suorittamisessa. Soluviljelystä on olemassa opetuskäyttöön soveltuvia videoita, joissa käydään läpi soluviljelyn perusteita. Videot eivät kuitenkaan vastaa Savonia-ammattikorkeakoulun tiloja ja käytössä olevia välineitä, joten kehittämistyössä tuotetuille videoille löytyy selkeä tarve. Kehittämistyö koostuu kirjallisesta osuudesta ja tuotoksesta. Tuotos koostuu neljästä soluviljelyn periaatteita käsittelevästä opetusvideosta. Kirjallisessa osuudessa käsitellään soluviljelyä ja sen vaiheita yleisellä tasolla sekä videon käyttämistä opetusmateriaalina. Opetusvideoista kerätyn palautteen perusteella opetusvideot koettiin hyödylliseksi ja hyväksi tavaksi oppia. Tulevaisuudessa tämän kehittämistyön tueksi voitaisiin luoda tietotesti tai tehtäviä, jotka tehostaisivat oppimista. Opetusvideoiden käyttöä opetuksessa voitaisiin myös tutkia laajemmin, esimerkiksi voitaisiin selvittää, johtaako videoiden katsominen todelliseen oppimiseen vertailemalla kahden ryhmän välistä oppimista kirjallisen tuotoksen ja videoiden katsomisen välillä.