Harjoitteluun tulevan röntgenhoitajaopiskelijan perehdyttäminen
Savolainen, Janne; Mäkiniemi, Joona (2022)
Savolainen, Janne
Mäkiniemi, Joona
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120226001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120226001
Tiivistelmä
Uuden opiskelijan perehdyttäminen on tärkeä osa ammattitaitoa edistävää harjoittelua, ja hyvä perehdytys luo onnistuneen pohjan laadukkaalle harjoittelulle. Hyvästä perehdytyksestä saavat positiivisia ohjauskokemuksia niin opiskelija kuin ohjaajakin. Harjoittelun ensimmäiset päivät ovat hyvin tärkeitä, sillä näiden mukaan opiskelija luo joko positiivisia tai negatiivisia mielikuvia työpaikan toiminnasta sekä ilmapiiristä. Perehdyttämisessä voidaan myös hyödyntää lomakkeita ja perehdytyskortteja, jotka ovat apuna niin perehdyttäjälle kuin perehtyvälle työntekijällekin. Toiminnallisen opinnäytetyömme aiheena oli perehdytysmateriaali Oulun yliopistollisen sairaalan B röntgeniin tulevalle röntgenhoitajaopiskelijalle. Perehdytysmateriaalissa käydään opiskelijan kannalta läpi kaikki tärkeimmät harjoittelujaksoon liittyvät asiat ja madalletaan näin kynnystä aloittaa harjoittelu kiireisessä kuvantamisyksikössä. Materiaalista hyötyy myös B-röntgenin henkilökunta. Kohderyhminä työllemme oli B-röntgeniin harjoitteluun menevät röntgenhoitajaopiskelijat sekä B-röntgenin henkilökunta. Opinnäytetyön tarkoituksena on, että perehdytysmateriaalin avulla perehdyttäminen on yhtenäistä ja johdonmukaista eikä vaihtele perehdytystä antavan ohjaajan mukaan. Tarkoituksena on parantaa opiskelijan pääsyä osaksi harjoitteluyksikköä sekä helpottaa perehdyttäjän työtä. Suunnitellessamme perehdytysmateriaalia tutustuimme perehdyttämiseen laajasti ja tämän pohjalta loimme tietoperustan. Perehdytysmateriaalin luomista ohjasivat myös omakohtaiset kokemuksemme perehdyttämisestä. Yhdessä B-röntgenin henkilökunnan kanssa valitsimme perehdytysmateriaalin toteutustavaksi Word-pohjaisen tekstitiedoston sen helpon muokattavuuden ja jaettavuuden perusteella. Perehdytysmateriaalin testausvaiheen yhteydessä keräsimme palautetta Webropol-kyselyn avulla. Webropol-kysely laadittiin laatukriteereiden perusteella ja suunnattiin B-röntgeniin sekä kaikille radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelman opiskelijoille. Perehdytysmateriaalimme koettiin tarpeelliseksi ja se onnistui erinomaisesti. Tätä tukee myös palautekyselyn kautta saatu positiivinen palaute. Kehitysehdotuksena työlle on laajentaa ja yhdenmukaistaa perehdytysmateriaalia koskemaan kaikkia Oulun yliopistollisen sairaalan kuvantamisyksiköitä.