Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Ääriviivan luominen 3D-mallille : työtapoja viivan toteutukseen ohjelmilla Blender ja Unity

Isokirmo, Emmi (2022)

 
Avaa tiedosto
Isokirmo_Emmi.pdf (8.200Mt)
Lataukset: 


Isokirmo, Emmi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120226065
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ääriviivan luomista 3D-mallille. Opinnäytetyön tavoitteena on käydä läpi useita toteutuskeinoja, jotka sopivat eri käyttötarkoituksiin. Opinnäytetyö jakautuu kuuteen lukuun. Ensimmäinen luku on johdanto ja toisessa käydään läpi sanastoa.

Kolmannessa luvussa kerrotaan ääriviivan käytöstä 3D-malleja käyttävissä animaatioelokuvissa, animaatiosarjoissa ja videopeleissä. Mietitään 2D-piirrosanimaation haasteita ja ymmärretään, miksi 3D:n käyttö on yleistynyt. Animaatioelokuvien tuotannossa on mahdollista käyttää resursseja uusien työkalujen kehittämiseen. Niissä ääriviivan ulkonäköä ja käyttäytymistä on mietitty tarkasti. Animaatiosarjojen tuotannossa työkalujen on tärkeintä palvella tekijöiden tarpeita. Työkalut ovat helppokäyttöisiä ja auttavat nopeuttamaan tuotantoa. Videopeleissä käytetään laajalti erilaisia tapoja ääriviivan toteuttamiseen.

Neljännessä luvussa tutkitaan keinoja tuottaa viivaa ohjelmissa Blender ja Unity. Käydään läpi geometrian kopioiminen, fresnel-efekti, jälkikäsittely, Blenderin työkalut Freestyle ja Grease Pencil, vinkkejä teksturointiin ja ylimääräisten mallien käyttäminen. Osio tarjoaa lukijalle tarvittavan tiedon ääriviivan tuottamiseen omissa projekteissa.

Viidennessä luvussa esiteltyjä keinoja sovelletaan omaan 3D-malliin. Luodaan neljä erilaista ääriviivaa. Samalla kerrotaan, millaista eri keinojen hyödyntäminen oli käytännössä.

Lopussa on vielä yhteenveto, jossa todetaan erilaisia keinoja viivan toteuttamiseen olevan paljon ja kerrotaan, millainen kokemus opinnäytetyön kirjoittaminen oli.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste