Parityöskentelynä toteutettu moodeihin ja modaaliseen improvisointiin tutustumisen opetuskokeilu
Keiski, Saana (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120326118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120326118
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee moodien opettamista ja oppimista matalan kynnyksen modaalisen improvisointiharjoittelun avulla. Opinnäytetyö perustuu siihen, että opetin yhtä musiikin ammattiopiskelijaa. Tarkoituksena oli kokeilla yhteistä instrumentin harjoittelua, keskeisenä sisältönä moodit ja niillä improvisointi.
Toteutimme yhteisen harjoittelun siten, että toimin itse vetovastuussa ja opettajana, mutta olimme molemmat myös oppijan roolissa. Kokeilimme uutta parityöskentelyn tapaa, jossa käsittelimme moodeja ensin teoriapohjalta, sitten improvisaatiopainotteisen yhteissoiton keinoin.
Yhteistyönä toteutettu hahmoaineiden ja soiton opettelu oli molempien mielestä inspiroiva ja kehittämisen arvoinen tapa lähestyä kiinnostavien aiheiden opiskelua. Opettajan roolissa koin saavani näkemystä opettamisen keskeisistä haasteista: opetettavan kokonaisuuden suunnittelusta, rajaamisesta, jäsentelystä, oppijalähtöisyyden huomioimisesta, lähtötason ja tavoitteiden määrittelystä ja roolien sopimisesta. Sain myös uutta näkemystä käsitellyistä aiheista työskentelyn yhteydessä nousseiden uusien kysymysten kautta.
Mielestäni tällainen konsepti, jossa kaksi saman alan opiskelijaa työskentelee yhdessä ongelmalähtöisesti, hahmo- ja instrumenttiopiskelua yhdistäen, on ehdottomasti jatkojalostamisen arvoinen. Yhdessä tekeminen etuja ovat mm. jaettu vastuu tavoitteellisesta työskentelystä, yhteistyön aikana esiin nousevat uudet näkökulmat ja kysymykset, palaute omista ideoista, inspiroituminen toisen opiskelijan tiedoista, taidoista ja luovuudesta, omien havaintojen vahvistuminen yhteisen kokemuksen kautta sekä opettaja oppilassuhteen tarkastelu uudesta näkökulmasta.
Toteutimme yhteisen harjoittelun siten, että toimin itse vetovastuussa ja opettajana, mutta olimme molemmat myös oppijan roolissa. Kokeilimme uutta parityöskentelyn tapaa, jossa käsittelimme moodeja ensin teoriapohjalta, sitten improvisaatiopainotteisen yhteissoiton keinoin.
Yhteistyönä toteutettu hahmoaineiden ja soiton opettelu oli molempien mielestä inspiroiva ja kehittämisen arvoinen tapa lähestyä kiinnostavien aiheiden opiskelua. Opettajan roolissa koin saavani näkemystä opettamisen keskeisistä haasteista: opetettavan kokonaisuuden suunnittelusta, rajaamisesta, jäsentelystä, oppijalähtöisyyden huomioimisesta, lähtötason ja tavoitteiden määrittelystä ja roolien sopimisesta. Sain myös uutta näkemystä käsitellyistä aiheista työskentelyn yhteydessä nousseiden uusien kysymysten kautta.
Mielestäni tällainen konsepti, jossa kaksi saman alan opiskelijaa työskentelee yhdessä ongelmalähtöisesti, hahmo- ja instrumenttiopiskelua yhdistäen, on ehdottomasti jatkojalostamisen arvoinen. Yhdessä tekeminen etuja ovat mm. jaettu vastuu tavoitteellisesta työskentelystä, yhteistyön aikana esiin nousevat uudet näkökulmat ja kysymykset, palaute omista ideoista, inspiroituminen toisen opiskelijan tiedoista, taidoista ja luovuudesta, omien havaintojen vahvistuminen yhteisen kokemuksen kautta sekä opettaja oppilassuhteen tarkastelu uudesta näkökulmasta.
