Mitä menestyminen musiikintekijänä vaatii - burnoutin? : Mitkä tekijät lisäävät musiikintekijän riskiä sairastua työuupumukseen?
Rantanen, Senni (2022)
Rantanen, Senni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120326146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120326146
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on pohtia mahdollisia syitä sille, miksi menestyneen musiikintekijän takaa tuntuu usein paljastuvan jossakin kohtaa uraa koettu työuupumus.
Opinnäytetyössäni toteutin sähköisen kyselyn musiikintekijöille, jonka tarkoituksena oli saada aineistoa alan todellisesta työuupumuksen kokemuksesta. Sain kyselyssäni selville, että suurin osa vastanneista oli todella kokenut työuupumuksen oireita. He jakoivat minulle myös omia henkilökohtaisia kokemuksiaan, jotka vahvistivat omia päätelmiäni liittyen alla mainittuihin aihepiireihin.
Käyn opinnäytetyössäni läpi musiikintekijän työnkuvaa ja alalla vallitsevaa työkulttuuria pohtien työuupumukseen mahdollisesti johtavia syitä musiikintekijän ansaitsemismallin, alalle pääsyn vaatimusten, luovuuden, roolimallien ja portinvartioiden vaikutusten sekä bisneksen ajankäytöllisten vaatimusten näkökulmista. Koska työni yhtenä määrittävänä tekijänä on musiikintekijän menestys, pohdin menestystä myös omana tekijänään. Lisäksi käyn työssäni läpi työuupumuksen fysiologisia syitä ja sen oireita, sekä palautumisen vaikutusta työuupumuksen hoidossa ja ennaltaehkäisyssä. Esittelen myös lyhyesti yleisimpiä palautumisen keinoja.
Käytän lähteinäni kirjallisuutta, kyselytutkimukseni tuloksia sekä omaa ammatillista kokemustani toimimisesta populaarimusiikin alalla tekijänä. Työn lopputuloksena ei ollut pyrkimystä löytää yhtä oikeaa ratkaisua tai vastausta, vaan etsiä ja analysoida mahdollisia syitä ja seurauksia musiikintekijöiden työuupumukselle.
Opinnäytetyössäni toteutin sähköisen kyselyn musiikintekijöille, jonka tarkoituksena oli saada aineistoa alan todellisesta työuupumuksen kokemuksesta. Sain kyselyssäni selville, että suurin osa vastanneista oli todella kokenut työuupumuksen oireita. He jakoivat minulle myös omia henkilökohtaisia kokemuksiaan, jotka vahvistivat omia päätelmiäni liittyen alla mainittuihin aihepiireihin.
Käyn opinnäytetyössäni läpi musiikintekijän työnkuvaa ja alalla vallitsevaa työkulttuuria pohtien työuupumukseen mahdollisesti johtavia syitä musiikintekijän ansaitsemismallin, alalle pääsyn vaatimusten, luovuuden, roolimallien ja portinvartioiden vaikutusten sekä bisneksen ajankäytöllisten vaatimusten näkökulmista. Koska työni yhtenä määrittävänä tekijänä on musiikintekijän menestys, pohdin menestystä myös omana tekijänään. Lisäksi käyn työssäni läpi työuupumuksen fysiologisia syitä ja sen oireita, sekä palautumisen vaikutusta työuupumuksen hoidossa ja ennaltaehkäisyssä. Esittelen myös lyhyesti yleisimpiä palautumisen keinoja.
Käytän lähteinäni kirjallisuutta, kyselytutkimukseni tuloksia sekä omaa ammatillista kokemustani toimimisesta populaarimusiikin alalla tekijänä. Työn lopputuloksena ei ollut pyrkimystä löytää yhtä oikeaa ratkaisua tai vastausta, vaan etsiä ja analysoida mahdollisia syitä ja seurauksia musiikintekijöiden työuupumukselle.