Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lasten ja nuorten etätoimintaterapia: kysely toimintaterapeuteille

Juola, Emilia; Körkkö, Julia (2022)

 
Avaa tiedosto
Juola_Korkko.pdf (591.6Kt)
Lataukset: 


Juola, Emilia
Körkkö, Julia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426193
Tiivistelmä
Vuonna 2020 COVID-19 pandemian leviäminen lisäsi etäkuntoutuksen käyttöä monen terveydenhuollon ammattilaisen tavanomaiseen asiakastyöhön. Etämallien käyttö on yleistynyt hiljalleen maailmanlaajuisestikin. Myös toimintaterapeutit ovat käyttäneet etäyhteyksiä lasten ja nuorten kanssa esimerkiksi arviointiin ja interventioihin.

Doris Piercen (2003) Terapeuttisen voiman mallin mukaan toiminnan terapeuttinen voima syntyy toiminnan vetoavuuden, ainutlaatuisuuden ja täsmällisyyden summana. Lasten ja nuorten etätoimintaterapia on aikaisempien tutkimusten mukaan lisännyt esimerkiksi lapsen ja nuoren kiinnostusta sekä myös vanhempien osallistumista toimintaan. Haasteiksi on nostettu esimerkiksi teknologia ja soveltuvuuden arvioinnin vaikeus.

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa ajankohtaista tietoa siitä, millaisia kokemuksia toimintaterapeuteilla on etätoimintaterapiasta lasten ja nuorten kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esille etätoimintaterapian tämänhetkisiä toteutustapoja, hyötyjä, haasteita, etätoimintaterapiassa huomioon otettavia asioita sekä kehittämisideoita. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Webropol-sovellusta käyttäen. Aineisto kerättiin välittämällä se kaikille toimintaterapeuttiliiton TOInet-sähköpostilistalla oleville toimintaterapeuteille. Tutkimukseen osallistui 15 toimintaterapeuttia. Tutkimuksemme vastaajamäärä jäi vähäiseksi ja sen takia tutkimuk-sen tietoa ei voi yleistää. Tulokset antavat viitteitä siitä, miten etätoimintarapiaa voidaan toteuttaa.

Tutkimuksen mukaan toimintaterapeutit eivät toteuta aktiivisesti etätoimintaterapiaa tällä hetkellä. Etätoimintaterapia toteutui toimintaterapeuttien mukaan pääosin lapsen tai nuoren kotona vanhempien läsnä ollessa. Toimintaterapeuttien mukaan tavoitteet liittyivät useimmiten prosessitaitojen sekä psyykkisten taitojen kehittämiseen ja erilaisia interventioita oli hyödynnetty. Suurimmiksi haasteiksi nousivat teknologia, lapsen osallistuminen sekä ympäristöön liittyvät haasteet kuten melu ja yksityisyys. Suurimmiksi hyödyiksi toimintaterapeutit näkivät vanhempien sitoutumisen sekä aikataulutuksen helpottumisen.

Tutkimuksemme tuo tietoa siitä, mitä asioita olisi syytä huomioida lasten ja nuorten etätoimintaterapiaa suunnitellessa ja toteuttaessa. Tutkimuksemme tuo aitoja ja ajankohtaisia kokemuksia siitä, mikä etätoteutuksessa voi haastaa ja mitä asioita se voi edistää tai helpottaa. Lisäksi tutkimuksemme lisää tietoa siitä, mitä asioita etätoimintaterapiassa olisi hyvä lähteä kehittämään, jotta lasten ja nuorten etätoimintaterapian käyttöä voisi edistää.
 
In 2020, the spread of the COVID-19 pandemic increased the use of remote rehabilitation for the usual client work of many health care professionals. The use of remote models has slowly become more common. Occupational therapists have also used remote contact with children and adolescents for purposes such as assessment and interventions.

According to Doris Pierce's model “Occupation by Design – Building Therapeutic Power the therapeutic power of an activity” is created as the sum of the appealness, intactness and accu-racy. According to previous studies, remote rehabilitation of occupational therapy for children and young people has, for example, increased the interest of children and young people and also the participation of parents in the activity. For example, technology and the difficulty of assessing suitability have been raised as challenges.

The purpose of this study was to gather current information about the experience occupational therapists have about remote occupational therapy with children and adolescents. The aim of the study was to highlight current ways of implementing remote occupational therapy, benefits, challenges, issues to be considered in remote occupational therapy and ideas for development.

The study was conducted as a quantitative survey using the Webropol application. The data was collected by forwarding it to all occupational therapists on the TOInet email list. 15 Occupational therapists participated in the study.

According to the study, occupational therapists were not actively implementing remote occupational therapy at the moment. According to the respondents, remote therapy took place mainly in the home of children or adolescents in the presence of the parents. Goals were most often about the development of process skills and psychic skills. Technology, child participation and environmental challenges such as noise and privacy were the biggest challenges. The respondents saw the parent’s commitment and easier scheduling as the biggest benefits.

Our research brings information on what issues should be considered when planning and implementing remote occupational therapy for children and adolescents. In addition, our research adds information on what aspects of remote occupational would be good to develop in order to promote the use of remote occupational therapy with children and adolescents.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste