Toista itseäsi : tutkimus delay-efektin mahdollisuuksista ja rajoitteista
Haanperä, Julius (2022)
Haanperä, Julius
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426182
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii delay-efektin erilaisia käyttömahdollisuuksia muusikon näkökulmasta. Tarkastelen tapoja hyödyntää soittoa toistavaa efektiä erilaisissa käyttökonteksteissa, kuten harjoittelussa, sooloimprovisaatiossa sekä tekstuureissa, ja kartoitan jokaiseen käyttötapaan liittyviä ongelmia.
Käytän tutkimusaineistona omaa kokemustani efektin hyödyntämisestä sähköbasistina. Käyn ensin läpi käyttämäni delay-pedaalin mekaaniset ominaisuudet. Sitten esittelen tutkimusprosessini ja teorian, jonka kautta olen teemoitellut delay-efektin käyttötyylit kolmeen pääteemaan: delay taustaelementtinä, delay tasavertaisena elementtinä ja delay vallitsevana elementtinä. Tämän jälkeen johdan teorian takaisin käytäntöön audiovisuaalisten esimerkkien kautta, jotka toimivat tyyppiesimerkkeinä erilaisille käyttötavoille ja delay-efektin esteettisille mahdollisuuksille. Analysoin jokaista soittotyyliä mahdollisimman perusteellisesti ja avaan kunkin käyttötyylin kannalta olennaisia asioita.
Opinnäytetyö on hyödyllinen kaikille, jotka ovat kiinnostuneita delay-efektin mahdollisuuksista tai haluavat etsiä epätavanomaisempaa kulmaa tekemiseensä. Esittämäni teoria ja audiovisuaaliset esimerkit kartoittavat delay-efektin mahdollisuuksia varsin kattavasti, mutta yhtä tärkeä tuotos on tapani jäsennellä näennäisesti yksinkertaista efektiä tutkimuksellisesti. Teoriaosuus on esimerkki tavasta jäsennellä henkilökohtaista työprosessia, ja audiovisuaalinen materiaali esittelee delay-efektin musiikillisia mahdollisuuksia käytännössä. Opinnäytetyö on kokonaisuutena esimerkki siitä, miten epätavanomaista aihetta voi sanallistaa, perustella ja jäsenellä oman käyttökokemuksensa kautta.
Käytän tutkimusaineistona omaa kokemustani efektin hyödyntämisestä sähköbasistina. Käyn ensin läpi käyttämäni delay-pedaalin mekaaniset ominaisuudet. Sitten esittelen tutkimusprosessini ja teorian, jonka kautta olen teemoitellut delay-efektin käyttötyylit kolmeen pääteemaan: delay taustaelementtinä, delay tasavertaisena elementtinä ja delay vallitsevana elementtinä. Tämän jälkeen johdan teorian takaisin käytäntöön audiovisuaalisten esimerkkien kautta, jotka toimivat tyyppiesimerkkeinä erilaisille käyttötavoille ja delay-efektin esteettisille mahdollisuuksille. Analysoin jokaista soittotyyliä mahdollisimman perusteellisesti ja avaan kunkin käyttötyylin kannalta olennaisia asioita.
Opinnäytetyö on hyödyllinen kaikille, jotka ovat kiinnostuneita delay-efektin mahdollisuuksista tai haluavat etsiä epätavanomaisempaa kulmaa tekemiseensä. Esittämäni teoria ja audiovisuaaliset esimerkit kartoittavat delay-efektin mahdollisuuksia varsin kattavasti, mutta yhtä tärkeä tuotos on tapani jäsennellä näennäisesti yksinkertaista efektiä tutkimuksellisesti. Teoriaosuus on esimerkki tavasta jäsennellä henkilökohtaista työprosessia, ja audiovisuaalinen materiaali esittelee delay-efektin musiikillisia mahdollisuuksia käytännössä. Opinnäytetyö on kokonaisuutena esimerkki siitä, miten epätavanomaista aihetta voi sanallistaa, perustella ja jäsenellä oman käyttökokemuksensa kautta.
