Syvyystunnelman luominen 2D-animaatioon
Pitkänen, Melina (2022)
Pitkänen, Melina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426225
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on käydä läpi, millä keinoin 2D-animaatioon saadaan syvyystunnelmaa. Toiminnallisessa osuudessa pyritään käyttämään erilaisia menetelmiä, jotta saatiin aikaan 2D-animaatio, josta löytyisi mahdollisimman paljon syvyystunnelman vaikutusta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi tasotekniikoiden vaikutusta syvyystunnelmaan 2D-animaatiossa, sekä miten Disneyn multiplane-kameratekniikka auttoi kehittämään animaatioalaa. Selvitetään myös miten traditionaalisia syvyystunnelman luomisen keinoja voi käyttää nykyajan teknologiaa hyödyntäen ja miten se antaa kaksiulotteiselle animaatiolle realistisempaa tunnelmaa. Myös 2.5D käsite avataan lyhyesti. 2.5D-animaatio on 2D-animaatiota 3D ympäristössä.
Työssä käydään läpi esimerkiksi perspektiiviä ja parallax-efektiä sekä muita reaalimaailmasta tunnettuja illuusioita ja havaintoja, jotka auttavat syvyystunnelman luomisessa. Opinnäytetyö ei käsittele 3D-animaatiota, vaikka se mainitaan. Teoriaa havainnollistetaan osittain kuvien avulla.
Toiminnallisena osana toteutetaan digitaalisesti 2.5D-animaatio multiplane-kameratekniikkaa soveltaen. Apuna on käytetty muitakin tässä opinnäytetyössä käsiteltyjä tekniikoita ja keinoja. Tavoitteena toiminnallisessa osuudessa on luoda syvyyttä 2D-animaatioon kamera-ajo tekniikkaa käyttäen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi tasotekniikoiden vaikutusta syvyystunnelmaan 2D-animaatiossa, sekä miten Disneyn multiplane-kameratekniikka auttoi kehittämään animaatioalaa. Selvitetään myös miten traditionaalisia syvyystunnelman luomisen keinoja voi käyttää nykyajan teknologiaa hyödyntäen ja miten se antaa kaksiulotteiselle animaatiolle realistisempaa tunnelmaa. Myös 2.5D käsite avataan lyhyesti. 2.5D-animaatio on 2D-animaatiota 3D ympäristössä.
Työssä käydään läpi esimerkiksi perspektiiviä ja parallax-efektiä sekä muita reaalimaailmasta tunnettuja illuusioita ja havaintoja, jotka auttavat syvyystunnelman luomisessa. Opinnäytetyö ei käsittele 3D-animaatiota, vaikka se mainitaan. Teoriaa havainnollistetaan osittain kuvien avulla.
Toiminnallisena osana toteutetaan digitaalisesti 2.5D-animaatio multiplane-kameratekniikkaa soveltaen. Apuna on käytetty muitakin tässä opinnäytetyössä käsiteltyjä tekniikoita ja keinoja. Tavoitteena toiminnallisessa osuudessa on luoda syvyyttä 2D-animaatioon kamera-ajo tekniikkaa käyttäen.