Sydänpysähdyspotilas sairaalassa : aikuispotilaan hoitoelvytys
Lampinen, Silja; Nukarinen, Essi; Nieminen, Pinja (2022)
Lampinen, Silja
Nukarinen, Essi
Nieminen, Pinja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426224
Tiivistelmä
Sydänpysähdys on länsimaissa yleisin kuolemaan johtava tapahtuma. Ilman laadukasta elvytystä sydänpysähdykseen kuolee jo 10–15 minuutissa. Elvytys on aikariippuvaista toimintaa ja vaatii mutkatonta yhteistyötä toimijoiden välillä. Elvytystaitoja on syytä kerrata säännöllisesti ja elvytyksen protokolla tulee tuntea. Elvytyksen ennuste paranee, mitä nopeammin elvytys päästään aloittamaan. Sairaaloissa tapahtuvat sydänpysähdykset pystytään toteamaan ajoissa ja elvytys aloittaa viiveettä. Hoitoelvytyksellä tarkoitetaan elvytystä, mikä kattaa painelun, hengitystien turvaamisen ja ventilaation, defibrillaation, lääkehoidon, elvytyksen aikaisen monitoroinnin sekä erotusdiagnostiikan. Kammiovärinän hoidossa oleellista on nopea defibrillaatio. Elvytystaidot voidaan jakaa teknisiin ja ei -teknisiin taitoihin. Teknisiä taitoja ovat käytännön taidot, kuten painelu, ilmatien avaus sekä ventilaatio ja suoniyhteyden avaus. Ei-teknisiä taitoja ovat taas tiimityöskentely ja johtaminen.
Elvytyksestä luodaan viiden vuoden välein uudet kansainväliset hoitosuositukset, jonka pohjalta päivitetään elvytyksen Käypä hoito -suositus. Opinnäytetyö perustuu viimeisimpään, 2021 luotuun Käypä hoito -suositukseen. Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda viimeisimpään tietoon perustuva opetusvideo aikuisen sairaalassa tapahtuvasta hoitoelvytyksestä. Tavoitteena on parantaa hoitoalan opiskelijoiden kokonaiskäsitystä elvytystilanteesta. Opin näytetyön teoriaosuudessa on käyty kattavasti läpi sydämenpysähdyksen sekä elvytyksen eri osa-alueet. Työn on tilannut Metropolia Ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyöprojekti jaettiin suunnittelu-, toteutus- ja raportointivaiheeseen. Suunnitteluvaiheessa valittiin opinnäytetyön tutkimuskysymykset, jotka ohjasivat työn teoreettista osuutta. Tutkimuskysymykset auttoivat materiaalin keruussa sekä pysymään aiheessa teoreettista osuutta kirjoittaessa. Toteutusvaiheessa opinnäytetyön teoreettinen osuus kirjoitettiin valmiiksi sekä kuvattiin työn toiminnallinen osuus eli opetusvideo. Videoiden käyttö opetuksessa auttaa opiskelijoita hahmottamaan haastavia ja kriittisiä hoitotilanteita sekä ymmärtämään tilanteet kokonaisuudessaan. Niillä on todettu olevan positiivinen vaikutus kliiniseen oppimiseen ja motivaation ylläpitämiseen.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää laajasti opetus- ja koulutus tarkoitukseen hoitoalan opiskelijoille sekä jo työelämässä oleville hoitoalan ammattilaisille. Opinnäytetyö perustuu viimeisimpään tutkittuun tietoon aikuispotilaan hoitoelvytyksestä, joten sitä voidaan hyödyntää myös elvytystaitojen päivittämiseen. Elvytys itsessään on laaja käsite ja tämä opin näytetyö kattaa aikuispotilaan hoitoelvytyksen sairaalan sisällä tapahtuvissa sydmenpysähdyksissä. Tarkastelun ulkopuolelle jää useita hyviä tutkimuskohteita, kuten lasten, nuorten, hypotermisen ja raskaana olevan hoitoelvytys, tai ensihoidossa tapahtuva elvytys.
Elvytyksestä luodaan viiden vuoden välein uudet kansainväliset hoitosuositukset, jonka pohjalta päivitetään elvytyksen Käypä hoito -suositus. Opinnäytetyö perustuu viimeisimpään, 2021 luotuun Käypä hoito -suositukseen. Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda viimeisimpään tietoon perustuva opetusvideo aikuisen sairaalassa tapahtuvasta hoitoelvytyksestä. Tavoitteena on parantaa hoitoalan opiskelijoiden kokonaiskäsitystä elvytystilanteesta. Opin näytetyön teoriaosuudessa on käyty kattavasti läpi sydämenpysähdyksen sekä elvytyksen eri osa-alueet. Työn on tilannut Metropolia Ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyöprojekti jaettiin suunnittelu-, toteutus- ja raportointivaiheeseen. Suunnitteluvaiheessa valittiin opinnäytetyön tutkimuskysymykset, jotka ohjasivat työn teoreettista osuutta. Tutkimuskysymykset auttoivat materiaalin keruussa sekä pysymään aiheessa teoreettista osuutta kirjoittaessa. Toteutusvaiheessa opinnäytetyön teoreettinen osuus kirjoitettiin valmiiksi sekä kuvattiin työn toiminnallinen osuus eli opetusvideo. Videoiden käyttö opetuksessa auttaa opiskelijoita hahmottamaan haastavia ja kriittisiä hoitotilanteita sekä ymmärtämään tilanteet kokonaisuudessaan. Niillä on todettu olevan positiivinen vaikutus kliiniseen oppimiseen ja motivaation ylläpitämiseen.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää laajasti opetus- ja koulutus tarkoitukseen hoitoalan opiskelijoille sekä jo työelämässä oleville hoitoalan ammattilaisille. Opinnäytetyö perustuu viimeisimpään tutkittuun tietoon aikuispotilaan hoitoelvytyksestä, joten sitä voidaan hyödyntää myös elvytystaitojen päivittämiseen. Elvytys itsessään on laaja käsite ja tämä opin näytetyö kattaa aikuispotilaan hoitoelvytyksen sairaalan sisällä tapahtuvissa sydmenpysähdyksissä. Tarkastelun ulkopuolelle jää useita hyviä tutkimuskohteita, kuten lasten, nuorten, hypotermisen ja raskaana olevan hoitoelvytys, tai ensihoidossa tapahtuva elvytys.