Luovan työn ostamiseen vaikuttavat tekijät
Heikka, Anssi (2022)
Heikka, Anssi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426227
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää luovan työn ostamiseen vaikuttavia tekijöitä. Työ tehtiin toimeksiantona videotoimisto Videolle Productions Oy:lle. Suurin osa markkinointiviestinnällisistä suuren kokoluokan tuotantopalveluista kilpailutetaan tuotantoyhtiöiden välillä. Tällä tutkimuksella pyrittiin löytämään niitä tekijöitä, jonka pohjalta asiakas lopulta teki toimittajan valintapäätöksen.
Työn teoriaosuus on koottu tutustumalla myynnin sekä luovuuden teoriaan. Myynnin teoriassa käsitellään myynnin roolia ostopolun eri vaiheissa sekä syvennytään erilaisiin myyntistrategioihin. Lisäksi tutustutaan tarjouksen esittelytilaisuuden kulkuun. Luovuuden teoriassa määritellään kaupallisiin tarkoitusperiin hyödynnettyä luovuutta, avataan luovaa prosessia sekä tutustutaan luovuuden anatomiaan Mel Rhodesin 4P:n mallia apuna käyttäen.
Tutkimusmetodina käytettiin kvalitatiivista haastatteluaineiston analyysiä. Tutkimusaineisto hankittiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimushaastatteluita järjestettiin yhteensä kuusi. Tutkimushaastattelujen aineisto teemoitettiin, teemoitusta apuna käyttäen määriteltiin tutkimustulokset, joista johdettiin loppupäätelmät.
Tutkimus osoitti tutkimuksen toimeksiantajan olemassa olevan toimintamalli tehokkaaksi. Yleisesti ostajat kokivat suurimman luovan työn ostamiseen vaikuttavan tekijän olleen toimittajan hyvä ja oikea tarpeenymmärrys. Lisäksi esiin nousi ostamisen helpoksi tekemisen tärkeys sekä aikaisemman yhteistyön tuoma tuki valintapäätökselle.
Tutkimus osoitti, että luovan työn myynnissä, myynnin ja luovan työn toimenpiteitä ei voida erottaa toisistaan. Tässä kontekstissa ne kuuluvat saumattomasti osaksi luovan työn prosessia.
Työn teoriaosuus on koottu tutustumalla myynnin sekä luovuuden teoriaan. Myynnin teoriassa käsitellään myynnin roolia ostopolun eri vaiheissa sekä syvennytään erilaisiin myyntistrategioihin. Lisäksi tutustutaan tarjouksen esittelytilaisuuden kulkuun. Luovuuden teoriassa määritellään kaupallisiin tarkoitusperiin hyödynnettyä luovuutta, avataan luovaa prosessia sekä tutustutaan luovuuden anatomiaan Mel Rhodesin 4P:n mallia apuna käyttäen.
Tutkimusmetodina käytettiin kvalitatiivista haastatteluaineiston analyysiä. Tutkimusaineisto hankittiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimushaastatteluita järjestettiin yhteensä kuusi. Tutkimushaastattelujen aineisto teemoitettiin, teemoitusta apuna käyttäen määriteltiin tutkimustulokset, joista johdettiin loppupäätelmät.
Tutkimus osoitti tutkimuksen toimeksiantajan olemassa olevan toimintamalli tehokkaaksi. Yleisesti ostajat kokivat suurimman luovan työn ostamiseen vaikuttavan tekijän olleen toimittajan hyvä ja oikea tarpeenymmärrys. Lisäksi esiin nousi ostamisen helpoksi tekemisen tärkeys sekä aikaisemman yhteistyön tuoma tuki valintapäätökselle.
Tutkimus osoitti, että luovan työn myynnissä, myynnin ja luovan työn toimenpiteitä ei voida erottaa toisistaan. Tässä kontekstissa ne kuuluvat saumattomasti osaksi luovan työn prosessia.