Onko olemassa täydellistä radiojuontajan ääntä
Järvelä, Aleksi (2022)
Järvelä, Aleksi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426262
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, onko olemassa täydellistä radiojuontajan ääntä ja jos on, niin mitä se vaatii.
Opinnäytetyössä käydään lyhyesti läpi radion historiaa Suomessa. Historiaosuus painottuu kaupallisen radion alkutaipaleelle.
Opinnäytteen kolmannessa luvussa tutkitaan, miten äänensävy luo persoonallisuuden. Siinä käydään läpi, mikä on radiopersoona ja mitä radiopersoonaksi tuleminen vaatii. Lisäksi ensimmäisessä osassa eritellään, kuinka monta eri puhetapaa eli modusta on, ja missä tilanteissa niitä käytetään. Käsittelyssä ovat myös hyvän äänen perustat.
Neljännessä luvussa tutkitaan, mitä radiojuontajan on otettava huomioon lähetystä tehdessä. Radiojuontajan tehtävä on tuottaa sisältöä kuulijalle ja tässä osiossa käydään läpi, miten kuulija saa juonnoista parhaan mahdollisen kokemuksen.
Opinnäytetyön viidennessä luvussa tutkimustyönä kuuntelen kolmen eri radiokanavan radiojuontajaa puolen tunnin ajan. Analysoin juontajien lähetyksiä kuulijan näkökulmasta ja tutkin, mitä eri puhetapoja he käyttävät. Tutkin myös, miten he käyttävät ääntään ja välittyykö heidän persoonansa kuulijalle.
Viimeisessä osiossa pohditaan, millä tavoin hyvän radiojuontajan ääni liittyy persoonaan ja muihin osa-alueisiin. Osiossa pohditaan myös, miltä radio kuulosti kymmenen vuotta sitten, miltä se kuulostaa nyt ja miltä radio kuulostaa mahdollisesti kymmenen vuoden kuluttua.
Opinnäytetyössä käy ilmi, että täydellinen radiojuontajan ääni on käsite, joka perustuu jokaisen henkilön omaan mielipiteeseen.
Opinnäytetyössä käydään lyhyesti läpi radion historiaa Suomessa. Historiaosuus painottuu kaupallisen radion alkutaipaleelle.
Opinnäytteen kolmannessa luvussa tutkitaan, miten äänensävy luo persoonallisuuden. Siinä käydään läpi, mikä on radiopersoona ja mitä radiopersoonaksi tuleminen vaatii. Lisäksi ensimmäisessä osassa eritellään, kuinka monta eri puhetapaa eli modusta on, ja missä tilanteissa niitä käytetään. Käsittelyssä ovat myös hyvän äänen perustat.
Neljännessä luvussa tutkitaan, mitä radiojuontajan on otettava huomioon lähetystä tehdessä. Radiojuontajan tehtävä on tuottaa sisältöä kuulijalle ja tässä osiossa käydään läpi, miten kuulija saa juonnoista parhaan mahdollisen kokemuksen.
Opinnäytetyön viidennessä luvussa tutkimustyönä kuuntelen kolmen eri radiokanavan radiojuontajaa puolen tunnin ajan. Analysoin juontajien lähetyksiä kuulijan näkökulmasta ja tutkin, mitä eri puhetapoja he käyttävät. Tutkin myös, miten he käyttävät ääntään ja välittyykö heidän persoonansa kuulijalle.
Viimeisessä osiossa pohditaan, millä tavoin hyvän radiojuontajan ääni liittyy persoonaan ja muihin osa-alueisiin. Osiossa pohditaan myös, miltä radio kuulosti kymmenen vuotta sitten, miltä se kuulostaa nyt ja miltä radio kuulostaa mahdollisesti kymmenen vuoden kuluttua.
Opinnäytetyössä käy ilmi, että täydellinen radiojuontajan ääni on käsite, joka perustuu jokaisen henkilön omaan mielipiteeseen.