Ohjeistus ostolaskujen käsittelyyn: toimeksianto tilitoimistolle
Kasvi, Ellinora (2022)
Kasvi, Ellinora
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426274
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on toteuttaa ostoreskontraohjeistus tilitoimistolle. Opinnäytetyö sisältää teoriaa ostolaskuprosessista sekä vertailua ammattikorkeakoulussa opiskelemisen ja kyseisten taitojen työpaikalla käyttämisen välillä että sisäisessä taloushallinnossa ja tilitoimistossa työskentelemisen välillä. Opinnäytetyössä käydään myös läpi ohjeistuksen suunnittelu ja toteutus ja summataan lopuksi koko ohjeprosessi.
Ostolaskuprosessin teoria kattaa kaiken laskujen vastaanotosta niiden hyväksyntäkiertoon, kirjanpitosiirtoon ja maksatukseen sekä sivuaa myös prosessin eri vaiheiden automaatiomahdollisuuksia. Tämän lisäksi teoriaosuus sisältää ostolaskuprosessin kontrolleja sekä selittää auki lain vaatimat pakolliset laskumerkintävaatimukset.
Kirjoittajan omien kokemuksien mukaan ammattikorkeakoulussa taloushallinnon opiskelu eroaa merkittävästi oikeasta työelämästä, suurimpana eroavaisuutena työelämässä virheiden tekemisen mukanaan tuomat seuraukset. Myös sisäisessä taloushallinnossa ja tilitoimistossa työskentelyn välillä on muutamia merkittäviä eroja. Huomattavin niistä on asiakasnäkökulma: tilitoimistossa työtä tehdään ulkoiselle asiakkaalle, mikä osaltaan luo enemmän paineita. Opinnäytetyön lopputuotteena syntyneen ohjeistuksen osalta käydään läpi ohjeistuksen suunnittelu pintapuolisesti ja vertaillaan sitten ohjeen toteuttamista tehtyyn suunnitelmaan käyden läpi niiden eroja
Ostolaskuprosessin teoria kattaa kaiken laskujen vastaanotosta niiden hyväksyntäkiertoon, kirjanpitosiirtoon ja maksatukseen sekä sivuaa myös prosessin eri vaiheiden automaatiomahdollisuuksia. Tämän lisäksi teoriaosuus sisältää ostolaskuprosessin kontrolleja sekä selittää auki lain vaatimat pakolliset laskumerkintävaatimukset.
Kirjoittajan omien kokemuksien mukaan ammattikorkeakoulussa taloushallinnon opiskelu eroaa merkittävästi oikeasta työelämästä, suurimpana eroavaisuutena työelämässä virheiden tekemisen mukanaan tuomat seuraukset. Myös sisäisessä taloushallinnossa ja tilitoimistossa työskentelyn välillä on muutamia merkittäviä eroja. Huomattavin niistä on asiakasnäkökulma: tilitoimistossa työtä tehdään ulkoiselle asiakkaalle, mikä osaltaan luo enemmän paineita. Opinnäytetyön lopputuotteena syntyneen ohjeistuksen osalta käydään läpi ohjeistuksen suunnittelu pintapuolisesti ja vertaillaan sitten ohjeen toteuttamista tehtyyn suunnitelmaan käyden läpi niiden eroja