Visuaalisen identiteetin suunnittelu sosiaalisessa mediassa operoivalle vaateyritykselle
Saari, Juho (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426240
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee visuaalisen identiteetin suunnittelua sosiaaliseen mediaan. Opinnäytetyössä tarkastellaan sosiaalisen median palveluita graafisen suunnittelijan näkökulmasta ja pohditaan, millainen visuaalinen identiteetti sopii niiden joukkoon. Teososana on oma projektini, konseptitasolla olevan vaateyrityksen Roska Clothing Studion visuaalinen identiteetti.
Teoreettisessa osuudessa perehdytään ensin brändiin ja visuaaliseen identiteettiin käsitteinä ja niiden perinteisiin muotoihin ja tehtäviin. Tämän jälkeen syvennytään lyhyen median historian kautta sen nykyiseen maisemaan, jossa vallitsevat useat eri lailla toimivat sosiaalisen median alustat. Tarkoituksena on etenkin sisäistää alustojen erilaisia käyttötarkoituksia ja kulttuureita, joilla voi olla vaikutusta visuaaliseen suunnitteluun.
Työn tavoitteena on syventää ymmärrystä sosiaalisesta mediasta visuaalisen identiteetin alustana ja laajentaa visuaalisen suunnittelijan näkemystä sosiaalisesta mediasta ympäristönä. Mitkä perinteisesti hyväksi todetut visuaalisen identiteetin suunnittelun periaatteet ovat voimassa näissä ympäristöissä, ja mitkä ovat mahdollisesti sovellettavissa.
Opinnäytetyön aikana kävi selväksi, että vaikka monet brändin rakentamisen ja visuaalisen identiteetin suunnittelun periaatteet ovat sosiaalisessa mediassa läsnä, täytyy suunnittelun aikana huomioida asioita, joita muissa median ympäristöissä ei tarvitse miettiä. Mainonta koetaan helposti epätervetulleeksi alustoilla, jotka ovat rakennettu käyttäjien väliseen kanssakäymiseen perustuen. Näin ollen brändin toiminta ja visuaalinen identiteetti on oleellista mukauttaa tähän ympäristöön.
Teoreettisessa osuudessa perehdytään ensin brändiin ja visuaaliseen identiteettiin käsitteinä ja niiden perinteisiin muotoihin ja tehtäviin. Tämän jälkeen syvennytään lyhyen median historian kautta sen nykyiseen maisemaan, jossa vallitsevat useat eri lailla toimivat sosiaalisen median alustat. Tarkoituksena on etenkin sisäistää alustojen erilaisia käyttötarkoituksia ja kulttuureita, joilla voi olla vaikutusta visuaaliseen suunnitteluun.
Työn tavoitteena on syventää ymmärrystä sosiaalisesta mediasta visuaalisen identiteetin alustana ja laajentaa visuaalisen suunnittelijan näkemystä sosiaalisesta mediasta ympäristönä. Mitkä perinteisesti hyväksi todetut visuaalisen identiteetin suunnittelun periaatteet ovat voimassa näissä ympäristöissä, ja mitkä ovat mahdollisesti sovellettavissa.
Opinnäytetyön aikana kävi selväksi, että vaikka monet brändin rakentamisen ja visuaalisen identiteetin suunnittelun periaatteet ovat sosiaalisessa mediassa läsnä, täytyy suunnittelun aikana huomioida asioita, joita muissa median ympäristöissä ei tarvitse miettiä. Mainonta koetaan helposti epätervetulleeksi alustoilla, jotka ovat rakennettu käyttäjien väliseen kanssakäymiseen perustuen. Näin ollen brändin toiminta ja visuaalinen identiteetti on oleellista mukauttaa tähän ympäristöön.