Opiskelijaprofiilien kartoitus
Kontio, Mari; Korkala, Jenna; Sirkka, Silja (2022)
Kontio, Mari
Korkala, Jenna
Sirkka, Silja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526354
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Lapin AMKin liiketalouden verkko-opiskelijoiden opiskelijaprofiilien kartoittaminen ja markkinoinnin kohdentaminen potentiaaliselle kohderyhmälle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaiset henkilöt ovat kiinnostuneita liiketalouden verkko-opinnoista Lapin AMKissa ja miten kohde- ryhmä voidaan parhaiten tavoittaa. Tutkimuksessa selvitettiin opiskelumuodon valintaan vaikuttavia tekijöitä, mielipiteitä liittyen opiskeluun verkkoryhmässä, opiskelijoiden käyttämiä mediakanavia sekä kiinnostuksen kohteita.
Opinnäytetyön teoriaosa käsitteli palvelumuotoilua ja markkinoinnin kohdenta- mista. Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin käyttämällä kvantitatiivista tutkimusme- netelmää. Tutkimus koostui kyselystä ja sen analysoinnista.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Lapin AMKin nykyiset liiketalouden verkko- opiskelijat. Tulokset analysoitiin käyttämällä Webropol-työkalua. Kyselyn vas- tauksista koostettiin kolme käyttäjäprofiilia, joiden ominaisuuksia yhdistelemällä suunniteltiin kohdennettua markkinointia.
Tutkimuksen perusteella paras tapa tavoittaa Lapin AMKin verkko-opinnoista kiinnostuneet henkilöt, on kohdentaa markkinointi 18–30-vuotiaille työssä käyville naishenkilöille, jotka ovat kiinnostuneet urheilusta, taloudesta ja matkustelusta sekä ovat aktiivisia YouTuben, Instagramin ja Facebookin käyttäjiä.
Opinnäytetyön teoriaosa käsitteli palvelumuotoilua ja markkinoinnin kohdenta- mista. Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin käyttämällä kvantitatiivista tutkimusme- netelmää. Tutkimus koostui kyselystä ja sen analysoinnista.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Lapin AMKin nykyiset liiketalouden verkko- opiskelijat. Tulokset analysoitiin käyttämällä Webropol-työkalua. Kyselyn vas- tauksista koostettiin kolme käyttäjäprofiilia, joiden ominaisuuksia yhdistelemällä suunniteltiin kohdennettua markkinointia.
Tutkimuksen perusteella paras tapa tavoittaa Lapin AMKin verkko-opinnoista kiinnostuneet henkilöt, on kohdentaa markkinointi 18–30-vuotiaille työssä käyville naishenkilöille, jotka ovat kiinnostuneet urheilusta, taloudesta ja matkustelusta sekä ovat aktiivisia YouTuben, Instagramin ja Facebookin käyttäjiä.