Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Palveleva johtamistapa ja henkilöstön työhön sitoutuminen : kokemuksia hoiva-alalta

Roivanen, Piia (2022)

 
Avaa tiedosto
Roivanen_Piia.pdf (545.7Kt)
Lataukset: 


Roivanen, Piia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426303
Tiivistelmä
Sote-uudistuksen onnistumiseen tarvitaan motivoituneita, sitoutuneita ja osaavia ammattihenkilöitä. Alalta pako yhdessä eläköitymisen ja palvelutarpeen kasvamisen kanssa ovat kuitenkin asettamassa laadukkaan hoivan tarjoamisen entistä suurempiin haasteisiin. Lisäksi yhä harvempi opiskelija jää valmistuttuaan työskentelemään pysyvästi ikääntyneiden hoivapalveluihin. Miten alan veto- ja pitovoimaisuutta voitaisiin lisätä? Organisaatioiden olisi tärkeää tarkastella käsitystään johtajuudesta myös työolojen näkökulmasta. Esihenkilöinä toimivien tietoisuutta omasta johtamistavastaan, ja sen vaikutuksesta henkilöstön työhön sitoutumiseen tulisi lisätä. Luoko esihenkilö ympäristöönsä inspiraatiota ja kasvutilaa?

Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella eettisen ja innostavan palvelevan johtamistavan mahdollisuuksia henkilöstön työhön sitoutumisen edistämisessä. Omalla esimerkillään palveleva johtaja suuntaa yksikkönsä arvoja auttamisen ja yhteisen hyvän kulttuuriin. Palveleva johtamistapa soveltuukin organisaatioon, jossa arvot ja moraali ovat työn perusta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Myllypuron seniorikeskuksen ja Itäkeskuksen palvelutalon henkilöstöltä millainen lähiesihenkilön johtamistapa lisäisi heidän työhön sitoutumistaan, ja tarkastella tuloksia suhteessa palvelevaan johtamistapaan. Lisäksi haluttiin selvittää, kuinka paljon henkilöstö koki palvelevan johtajan ominaispiirteiden kuvaavan nykyistä lähiesihenkilöään, sekä miten merkityksellinen lähiesihenkilön johtamistapa on hoitohenkilökunnan työhön sitoutumiselle.

Opinnäytetyöhön liittyvä tutkimus toteutettiin kyselynä. Sähköinen kyselylomake lähetettiin yhteistyöyksiköiden henkilöstölle, ja siihen vastasi 70 tehostetun palveluasumisen työntekijää, vastauskattavuuden ollen ≈ 35 %. Tuloksia tarkasteltiin monimenetelmäisesti sekä määrällisesti, että laadullista sisällön analyysia käyttäen. 40 % vastaajista koki lähiesihenkilön johtamistavan erittäin merkitykselliseksi työhön sitoutumiselleen. Palvelevan johtajan ominaispiirteet kuvasivat lähiesihenkilöitä kohtalaisesti. Vastaajien kuvaama työhön sitoutumista lisäävä johtamistapa oli yhteneväinen palvelevan johtamistavan kanssa.

Kyselyn tuloksista voitiin päätellä, että palvelevalla johtamistavalla olisi mahdollista lisätä henkilöstön työhön sitoutumista yhteistyöyksiköissä. Tuloksista saatiin ymmärrystä siihen, miten seniorikeskuksen ja palvelutalon esihenkilötyötä tulisi kehittää, jotta se tukisi henkilöstön työhön sitoutumista, vahvistaen organisaation kykyä tarjota laadukasta hoivaa. Opinnäytetyö voisi myös lisätä laajemmin tietoisuutta johtamistavan vaikutuksesta ja mahdollisuuksista henkilöstön työhön sitoutumiseen. Olisi tärkeää tutkia palvelevaa johtamistapaa, ja sen yhteyttä asiakkaiden saaman palvelun laatuun vanhustyön kontekstissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste