Säteenmarssinta musiikin visualisoinnissa
Räsänen, Juha (2022)
Räsänen, Juha
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526307
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tutkia grafiikan tuottamista musiikin visualisointiin hyödyntämällä säteenmarssintaa sekä etsiä säteenmarssinnan rajoitteita grafiikan tuottamisessa. Työssä perehdyttiin eri konseptien ja käytännöllisten menetelmien hyödyntämiseen säteenmarssintaa käytettäessä.
Insinöörityöprojektissa tehtiin erilaisia näkymiä OpenGL-projektiin, johon käyttäjä pystyi syöttämään musiikkiraidan, jota lukemalla sovellus muutti grafiikkaa musiikin eri taajuuksien tahtiin reaaliajassa. Toteutuksessa oli pohjalla aikaisempi OpenGL-projekti, johon halutut 3D-objektit pystyttiin lataamaan muistiin ja asettamaan näkymään. Näkymän pääkamera ja varjostimien asetus objekteihin olivat valmiina ominaisuuksina OpenGL-projektissa. Työssä pisin aika kului kirjoitettaessa fragment-varjostimia ja muokattaessa projektia, jotta se veisi musiikkiraidasta tietoa fragment-varjostimeen säteenmarssintaa varten.
Insinöörityöstä voidaan hahmottaa, minkälaisia ominaisuuksia säteenmarssinalla on musiikin visualisoinnissa, kuten etäisyyskenttien muotojen muokkaaminen musiikin tahtiin, myös, minkälaisia rajoituksia ja haastavia tekijöitä pitää ottaa huomioon kuten suorituskyvyn laskeminen monien etäisyyskenttien samanaikaisessa piirtämisessä.
Insinöörityöprojektissa tehtiin erilaisia näkymiä OpenGL-projektiin, johon käyttäjä pystyi syöttämään musiikkiraidan, jota lukemalla sovellus muutti grafiikkaa musiikin eri taajuuksien tahtiin reaaliajassa. Toteutuksessa oli pohjalla aikaisempi OpenGL-projekti, johon halutut 3D-objektit pystyttiin lataamaan muistiin ja asettamaan näkymään. Näkymän pääkamera ja varjostimien asetus objekteihin olivat valmiina ominaisuuksina OpenGL-projektissa. Työssä pisin aika kului kirjoitettaessa fragment-varjostimia ja muokattaessa projektia, jotta se veisi musiikkiraidasta tietoa fragment-varjostimeen säteenmarssintaa varten.
Insinöörityöstä voidaan hahmottaa, minkälaisia ominaisuuksia säteenmarssinalla on musiikin visualisoinnissa, kuten etäisyyskenttien muotojen muokkaaminen musiikin tahtiin, myös, minkälaisia rajoituksia ja haastavia tekijöitä pitää ottaa huomioon kuten suorituskyvyn laskeminen monien etäisyyskenttien samanaikaisessa piirtämisessä.